آشنایی با انواع اختلافات و دعاوی خانواده

efvole5jyu45yhy98o4u5yob845uyj 300x169 آشنایی با انواع اختلافات و دعاوی خانواده

اهمیت حفظ و تحکیم بنیان خانواده در نگاه قانون گذار، تدوین قواعدی را برای حمایت از این بنیاد ضروری کرده است. افزایش تعداد انواع دعاوی خانواده در دادگاه‌ها نیز نشان می‌دهد که مرکز خانواده نیاز به حمایت ویژه دارد. به همین دلیل در سال‌های اخیر، قانونی تحت عنوان قانون حمایت از خانواده تصویب و مقررات مربوط به دعاوی خانوادگی در آن تدوین شده است. به همین دلیل در این مطلب درباره دعاوی خانواده، انواع آن و دادگاه صالح دعاوی خانواده صحبت خواهیم کرد. پس، با ما همراه باشید.

لیست و فهرست 12 دعاوی خانواده در صلاحیت دادگاه خانواده

lofkvcj5409yu4509yu459yj 300x160 آشنایی با انواع اختلافات و دعاوی خانواده

در زیر تعریفی از انواع دعاوی خانوادگی ارائه شده است و مهم‌ترین نمونه‌ها عبارتند از:

  1. مطالبه و اجرای مهریه

مهریه یکی از مهم‌ترین مصادیق انواع دعاوی خانوادگی است و یکی از ارکان ازدواج در قوانین ایران و اسلام است. مهریه به دو صورت قابل مطالبه است:

  • مراجعه به دادگاه خانواده و تقدیم دادخواست مطالبه مهریه. در این صورت شاکی یعنی همان همسر نیز می‌تواند مصادره اموال و تأمین خواسته را به همراه دادخواست مطالبه مهریه مطالبه کند.
  • مراجعه به اداره ثبت و درخواست اجرای مهریه و دریافت آن از اموال شوهر

بیشتر بخوانید : طلاق توافقی چقدر طول میکشد؟

  1. اجازه ازدواج مجدد برای یک مرد

در اصل، بر اساس الزامات قانونی، مرد بدون اجازه همسر اول یا دادگاه، حق ازدواج دائم مجدد را ندارد و اگر به هر دلیلی بخواهد با همسر اول، ازدواج مجدد کند و اگر همسر اول ازدواج نکند، باید به دادگاه خانواده مراجعه کند. درخواست اجازه ازدواج نیز یکی از موارد انواع دعاوی خانواده است.

  1. حضانت و ملاقات فرزندان مشترک

یکی دیگر از انواع دعاوی خانواده دعاوی حضانت و ملاقات با والدین است. بر اساس این حق که البته جنبه وظیفه‌ای دارد، حضانت یعنی مراقبت از پسر و دختر با مادر تا پایان ۷ سالگی و سپس با پدر تا سن بلوغ است. در حالی که یکی از والدین مسئول حضانت را بر عهده دارد، دیگری حق دارد با توافق یا حکم دادگاه خانواده با وی ملاقات کند. پدربزرگ پدری و سایر اقوام، برخلاف آنچه در فیلم‌ها و سریال‌ها بدون مدرک دیده می‌شود، تحت هیچ شرایطی حق حضانت و ملاقات ندارند. مگر اینکه کودک یا سرپرست آن را بخواهند. همچنین، در صورت فوت یکی از والدین، حضانت با دیگری بدون قید و شرط است.

  1. محرومیت از حضانت
بیشتر بخوانید:  صحبت‌های مدیر عامل ماشین سازی عبدالله زاده درباره ماشین آلات مورد نیاز کارخانجات و صنایع ایرانی

هر یک از والدین که در این دوره واجد شرایط حضانت نیستند و ادعا می‌کنند که دیگری صلاحیت نگهداری و مراقبت از فرزندان را ندارد می‌تواند با مراجعه به دادگاه خانواده دادخواست و البته وکیل خوب خانواده داشته باشد. حضانت یا لغو حضانت می‌تواند به دلیل ناتوانی در داشتن زمان کافی برای تربیت و مراقبت از کودک، عدم توانایی مالی برای مدیریت خود و فرزند مشترک، فقدان شغل مناسب، اشتغال در حرفه‌ای غیر معمول باشد.

etllgvkm45y9u45yj45iyj49ok 300x168 آشنایی با انواع اختلافات و دعاوی خانواده

  1. نفقه و مخارج زندگی زن

یکی از ضروریات ازدواج، تعهد مرد به پرداخت مخارج زندگی یا نفقه است. نمونه‌هایی از نفقه عبارتند از:

  • غذا
  • پوشاک
  • مسکن
  • هزینه‌های درمانی

و سایر موارد مانند هزینه سفر، حضور در کلاس‌های ورزشی، جراحی زیبایی و مواردی از این دست که از نظر عرف غیر ضروری تلقی می‌شود را شامل نمی‌شود. طبق یک رویه اشتباه و غیر منطقی، علی رغم وجود تورم و افزایش هزینه‌های زندگی، میزان نفقه ماهیانه حدود ۱ میلیون تومان است و به همین دلیل، زوجین تمایل چندانی به مطالبه آن ندارند. عدم پرداخت نفقه توسط مرد می‌تواند منجر به حق طلاق برای زن شود. همچنین ‌عدم پرداخت نفقه یا ترک انفاق طبق قانون جرم شناخته شده است و این می‌تواند یکی از انواع دعاوی خانواده باشد.

  1. مطالبه نفقه اقوام

بارزترین مثال برای مطالبه نفقه از خویشاوندان، امکان مطالبه نفقه از طرف فرزندان از طرف پدر است. در تعیین نفقه اقوام، شأن شخص پرداخت کننده نفقه در نظر گرفته خواهد شد. بستگان هر یک از اقوام خویشاوند هستند و فقط فرزند شامل نمی‌شود، بنابراین فرض بر این است که خواهر یا برادر یا پسرعمو یا حتی عمو و عمه از شخص نفقه می‌خواهند.

بیشتر بخوانید:  دختری که کامل یخ زده بود به طرز شگفت انگیزی زنده شد!

بیشتر بخوانید: نکاتی مهم در رابطه با انحصار وراثت

  1. الزام اطاعت از زن

منظور از اطاعت، لزوم پیروی و اطاعت از دستورات مرد در زندگی توسط زن است. از مصادیق اطاعت و ضرورت اطاعت به عنوان اطاعت عام و خاص نام برده شده است که به معنی اطاعت عمومی، حضور زن در خانه‌ای است که شوهر انتخاب کرده است و اطاعت خاص به معنای داشتن رابطه ویژه بین زن و شوهر است. جایز نیست که زن مستحق نفقه نباشد و مرد بتواند به همین دلیل درخواست ازدواج مجدد نماید. بین انواع دعاوی خانواده که نفقه هم جزو این دسته می‌باشد و اطاعت ارتباط تنگاتنگی وجود دارد که باعث می‌شود قبل از اقدام به مشورت با وکیل خوب خانواده نیاز داشته باشید.

  1. مطالبه و استرداد مهریه

سایر دعاوی خانوادگی در صلاحیت دادگاه خانواده شامل دعاوی استرداد و مطالبات مهریه است. مهریه به اموال، کالاها و اشیایی اطلاق می‌شود که یک زن طبق عرف جاری با خود به خانه شوهر می‌برد. این می‌تواند حتی قبل از طلاق اتفاق بیفتد، پس از آنکه زن و شوهر به هر دلیلی در محل زندگی خود اقامت کردند، صرف نظر از اینکه آیا زن ترک خانه را توجیه می‌کند یا نه، حق دارد مهریه خود را بگیرد.

  1. تهیه مسکن مستقل

زن و شوهر در صورتی می‌توانند به دادگاه مراجعه کنند که ادعا کنند اموال شوهر از بین رفته است و شوهر مجبور به تأمین مسکن جداگانه و مستقل شده است. از آنجا که این امکان و نسخه با نظر قاضی و دارای مجوز قانونی است، زن نیز مستحق دریافت نفقه ماهانه است و عمل وی غیرقانونی تلقی نمی‌شود. دادگاه خانواده در این مورد به زور اجرا می‌شود.

  1. اثبات ازدواج
بیشتر بخوانید:  عجیب‌ترین مدل موی زنانه از اسپانیا!

زن یا مردی که ادعا می‌کند ازدواج، دائمی یا موقت صورت گرفته است، می‌تواند از دادگاه خانواده بخواهد که در صورت ‌عدم صدور سند ازدواج و طرفین نیز ازدواج را اثبات کنند.

  1. دادخواست منع ممنوع الخروج کودک

هرگاه پدری بخواهد فرزند زیر ۱۸ سال خود را ممنوع الخروج کند، خواه دختر باشد یا پسر، به اداره گذرنامه می‌رود و درخواست خود را در مدت کوتاهی به دست می‌آورد، اما مادر در صورت لزوم، از فرزند مشترک برای خروج از کشور جلوگیری می­کند. او باید به دادگاه خانواده مراجعه کرده و دادخواست لازم را ثبت کند. دادگاه همچنین پس از بررسی و احراز ضرورت و فوریت، دستورات لازم را صادر می‌کند.

بسیار معمول است که والدین ممنوع الخروج فرزندان مشترک را از دادگاه یا اداره گذرنامه اجرا کنند. تسلیم دادگاه شوید و حکم مناسب را بگیرید. ممنوع الخروج کودک در چنین فرض بسیار پیچیده و فنی است و نیاز به تجربه دارد. اکیداً توصیه می‌شود که بدون مشورت و حمایت وکیل مجرب انواع دعاوی خانواده وارد این اختلافات نشوید.

  1. مسائل مربوط به فرد مفقود شده

اگر شخصی به مدت طولانی غیبت داشته باشد و هیچ خبری از مرگ و زندگی او وجود نداشته باشد و برای او دارایی وجود داشته باشد، اقوام می‌توانند طی مراحل مختلف و تحت شرایطی برای توقیف موقت اموال مفقود شده و پس از آن به دادگاه خانواده مراجعه کنند.

سخن پایانی

اگر فکر می‌کنید زندگی مشترک شما به هر دلیلی در خطر از هم پاشیدن است، پیشنهاد می‌کنیم از یک مشاور حقوقی متخصص در این زمینه کمک بگیرید. اگر برای حل انواع دعاوی خانواده از جمله مشکل طلاق نیاز به وکیل دارید، گروه وکلای هوداد را به شما معرفی می‌کنیم. این مرکز با داشتن وکلای باتجربه و مسلط به مسائل حقوقی طلاق می‌توانند به شما در رسیدن به موفقیت یاری برسانند.

 

مطلب پیشنهادی

راهنمای خرید کوادکوپتر کنترلی

راهنمای خرید کوادکوپتر کنترلی کوادکوپترهای کنترلی یکی از محبوب‌ترین وسایل سرگرمی در سال‌های اخیر هستند. …