آشنایی با عمل کانال ریشه دندان یا عصب کشی

 %name آشنایی با عمل کانال ریشه دندان یا عصب کشی

آشنایی با عصب کشی دندان

عصب کشی دندان

عصب کشی یکی از اقدامات شایع به غرض رفع مشکلات ایجاد شده در ریشه دندان می باشد. عصب کشی از جمله اقدامات نهایی و و تنها درمان حتمی به غرض حفظ دندان صدمه دیده و رفع نمودن پوسیدگی های عمیق در ریشه دندان می باشد.

عمل کانال ریشه دندان یا عصب کشی دندان:

عمل کانال ریشه دندان (روت کانال) یا عصب کشی درمانی می باشد که برای بازسازی و حفظ دندانی استفاده می شود که پوسیدگی شدیدی دارد یا عفونی شده می باشد.

در این عمل، اعصاب و مغز یا پالپ دندان تخلیه می شوند و درون دندان پاک و بسته می شود. بدون این درمان، بافت های اطراف دندان عفونت پیدا می کنند و ممکن می باشد آبسه دندانی ایجاد شود.

پالپ یا محفظه پالپ ناحیه نرمی درون کانال های ریشه دندان قرار می گیرند.

اعصاب دندان هم درون این کانال ها هستند. این اعصاب برای سلامت و کارکرد دندان پس از بیرون آمدن دندان از لثه اهمیت حیاتی ندارد. این اعصاب تنها کارکرد حسی دارد، یعنی احساس گرما یا سرما را منتقل می‌کند. بود یا نبود عصب دندان بر کارکرد روزانه دندان اثر نمی‌گذارد.

هنگامی بافت عصبانی یا مغز دندان صدمه می‌بیند، ازهم‌پاشیده می‌شود و باکتری‌ها آغاز به افزایش درون محفظه مغز یا پالپ دندان می‌کنند. در مرحله بعد باکتری ها و سایر خرده ریزهای ناشی از پوسیدگی دندان به ایجاد آبسه دندان می‌انجامد. آبسه یک حفره پر از چرک می باشد که در انتهای ریشه دندان تشکیل می شود.

%name آشنایی با عمل کانال ریشه دندان یا عصب کشی

عصب کشی دندان چیست ؟

عمل روت کانال ممکن می باشد در یک ویزیت یا میزان بیشتر ویزیت بوسیله دندانپزشک عمومی یا متخصص اندو انجام می دهد. متخصص اندو دندانپزشکی می باشد که در علل، تشخیص، پیشگیری و صدمه های ریشه دندان تخصص دارد.

چه وقتی به عصب کشی دندان نیاز می باشد؟

عصب کشی دندان تنها زمانی نیاز می باشد که شخص بافت نرم مرکز دندان که نامش پالپ می باشد عفونی شده می باشد در این حالت باید تصویر رادیولوژی از دندان خراب تهیه کرد برای تشخیص پوسیدگی دندان خراب. علایم ایجاد عفونت دندان در دهان حاوی :

1- درد دندان هنگام میل کردن غذا یا نوشیدنی سرد و گرم

2- درد در زمانه گاز گرفتن یا جویدن

بیشتر بخوانید:  توربین بادی چیست؟ روش کار و تولید برق در توربین بادی

3- لق شدن دندان و سیاه شدن دندان با پیشرفت عفونت ایجاد شده، این علائم اغلب با مردن دندان از بین می رود و عفونت به کانال ریشه دندان گسترش پیدا کرده و در ادامه درد صدمه دهنده ای به وجود می آید.

مراحل انجام عصب کشی دندان توسط یک متخصص درمان ریشه دندان معمولا نیازمند به یا دو جلسه می باشد به دلیل دشوار بودن درمان و عفونی بودن کانال های دندان باید از داروهای تجویز شده پزشک معالج استفاده شده و یک جلسه درمان اضافی نیاز می باشد.

%name آشنایی با عمل کانال ریشه دندان یا عصب کشی

مراحل عصب کشی دندان با تصاویر

اولین قدم برای انجام گرفتن تصویر با اشعه ایکس می باشد که برای مشاهده شکل ریشه های دندان و موقعیت و میزان پوسیدگی ریشه ی دندان و معین‌کردن وجود نشانه های عفونت در استخوان مجاور می باشد. سپس دندانپزشک با استفاده از تزریق داروی بی حسی موضعی ناحیه اطراف دندان را بی احساس می کند.

ایزوله کردن دندان با گذاشتن ورقه لاستیکی در دهان

بعد از بی احساس شدن دندان، دندانپزشک با یک ورقه لاستیکی به نام رابر دم، دندان را از محیط دهان سوا و ایزوله می کند. ایزوله کردن از آمدن بزاق دهان به دندان در حال درمان پیشگیری می کند.

مرحله ی بعدی در انجام عصب کشی، پاک کردن و برداشتن پوسیدگی در اقبال عاج دندان و سوراخ کردن دندان و دسترسی به کانال های دندانی در ریشه دندان برای انجام عصب کشی دندان می باشد.

%name آشنایی با عمل کانال ریشه دندان یا عصب کشی

تصاویر مراحل عصب کشی دندان

پس از این که دندانپزشک به داخل دندان راه پیدا کرد، در درمان استاندارد، کف محفظه پالپ (محفظه ی داخل دندان که حاوی رگ های خونی و عصب ها می باشد پالپ نام دارد.) با استفاده از میکروسکوپ عمل پالپ معاینه می شود. این وسیله به دندانپزشک در شناسایی تمامی مجرای ریشه دندان کمک می کند تا بتواند تمامی مجراهای فرعی و ریز را که با چشم غیر مسلح قابل مشاهده نیست، هم پیدا کند.

استفاده از میکروسکوپ احتمال این که دندانپزشک تمامی مجرای ریشه را پیدا کرده و تحت درمان قرار دهد افزایش می یابد بنابراین احتمال توفیق درمان بیشتر می شود.

در این مرحله عصب کشی، کانال های دندان را کاملا پاکسازی می کند و از هرگونه مواد، بافت نرم و باکتری خالی خواهند کرد. معمولا پاکسازی کانال های ریشه دندان به وسیله فایل انجام می گیرد.

%name آشنایی با عمل کانال ریشه دندان یا عصب کشی

پالپ و ریشه های دندان را پاکسازی کنید

بیشتر بخوانید:  نحوه کاشت و نگهداری از گل پامچال

در این مرحله از عصب کشی، کانال های پاکسازی شده را پر می کنند. مواد مورد استفاده برای اینکار با بافت نسوج در انسان تحمل کامل دارد و هیچ آسیبی به دندان و لثه داخل نخواهند کرد.

معمولا در این مرحله از عصب کشی یک تصویر رادیوگرافی از دندان گرفته می شود و وضعیت کانال ها بررسی خواهند شد.

پس از پر کردن کانال ها به روش گفته شده، دندان را پانسمان کرده و ادامه عصب کشی را به جلسات بعدی تعویق می کنند. در این مرحله به غرض کاهش درد و ناراحتی ناشی از اقدامات اولیه عصب کشی، داروهای مسکن و عکس التهاب برای بیمار تجویز می شود.

مرحله آخر این درمان، پر کردن تاج دندان می باشد. این مرحله یکی از مهمترین مراحل عصب کشی می باشد که متاسفانه بیماران بسیاری آن را نادیده می گیرند. توصیه می کنیم برای پیشگیری از صدمه ها و شکستگی های احتمالی در دندان قطعا پر کردن تاج را انجام بدهید و انجام آن را پشت گوش نیندازید.

%name آشنایی با عمل کانال ریشه دندان یا عصب کشی

پر کردن دندان عصب کشی شده

معمولا ناراحتی و درد عصب کشی قابل تحمل بوده و بیمار در حین انجام عصب کشی به دلیل استفاده از داروهای بی حسی دردی را متوجه نخواهد شد. تا 24 ساعت بعد از انجام عصب کشی نیاز به مراقبت های اولیه و تا 72 ساعت بعد از آن نیاز به مراقبت های ثانویه خواهد بود.

در مراقبت های اولیه توصیه می شود به هیچ عنوان از غذاهای جامد و سفت استفاده نکنید و مایعات هم دما با بدن را با نی بنوشید. در صورت بروز درد و بی قراری بعد از بی تاثیر شدن داروی بی حسی قطعا از داروهای عکس التهابی و عکس درد مشابه ایبوپروفن و مفنامیک اسید استفاده کنید. در اقدامات ثانویه باید از تغییرات دمایی زیاد دندان پیشگیری کرده و مراقب برخورد دندان با اجسام سفت و جامد باشید.

روکش دندان

علت نصب روکش دندان یا تاج این می باشد که بتوانیم دندان را استوار کنیم. وقتی تاج را روی دندانی بی‌قدرت قرار می دهیم، مستحکم می شود و می تواند به عملکردش ادامه دهد. حال اگر روی دندانی که بی‌قدرت می باشد روکش نصب نکنیم، به احتمال زیاد ترک بر می دارد و می شکند.

بیشتر بخوانید:  معرفی رشته ساختمان + بازار کار رشته ساختمان

اگر چنین تصادفی برای دندان بیفتد، بازسازی آن دشوارتر می شود و برای درمان آن به زمانه بیشتری هم نیاز خواهد داشت؛ چراکه صدمه خیلی شدیدتر از قبل می باشد.

%name آشنایی با عمل کانال ریشه دندان یا عصب کشی

قرار دادن روکش و تاج دندان

بازسازی دندان صدمه پذیر

دندان بعد از عصب کشی خیلی بی‌قدرت تر از  قبل می شود. دلیل آن هم این می باشد که پزشک برای اینکه بتواند پایان مواد عفونی را خارج کند باید اعماق زیادی از دندان را بتراشد. علاوه بر این، قبل از عصب کشی کردن هم دندان گرفتار عفونت و پوسیدگی بوده که خود این مسئله سبب از بین رفتن ساختار دندان و در عملکرد بی‌قدرت شدن آن می شود.

به هر حال، بعد از اتمام عصب کشی دندان دیگر استواری سابق را ندارد و حجم زیادی از ساختار خود را از دست داده می باشد. بنابراین، در عملکرد با تلاش های روزانه مشابه غذاخوردن یا گفت‌وگو کردن، ممکن می باشد دندان به آسودگی صدمه ببیند. در چنین شرایطی، نصب روکش سبب استواری دندان می شود و از شکستن و ترک برداشتن آن پیشگیری می کند.

بهترین روکش دندان بعد از عصب کشی

فرقی نمی کند دندانتان را با کامپوزیت پر کرده باشید یا آمالگام؛ در هر صورت دندان هنوز هم ممکن می باشد نسبت به پوسیدگی صدمه پذیر باشد و باید همیشه حواستان به آن باشد. بنابراین سعی کنید لااقل روزی دوبار دندان هایتان را با خمیردندان حاوی فلوراید مسواک بزنید.

با وجود پایان مسائلی که گفته شد، درنهایت این پزشک می باشد که تصمیم می گیرد بهترین ماده برای پر کردن دندان (بعد از عصب کشی) چیست. اگرچه دندان های پیش به روکش نیازی ندارند، گاهی پزشک به دلیل مسائل ظاهری برای پوشاندن آن ها از روکش استفاده می کند. حتی ممکن می باشد برای دندان های آسیا (که در معرض صدمه بیشتری قرار دارند) هم پزشک گزینه پر کردن را پیشنهاد دهد.

مراقبت از دندان در مساوی آلرژی

بعد از عصب کشی، بعضی از عصب ها بیش از حد نسبت به سردی و گرمی احساساتی می شوند. این مسئله ممکن می باشد خیلی زود شما را کوفته کند و سبب آزارتان شود. بنابراین یکی دیگر از دلیل‌ها نصب روکش، پیشگیری از آلرژی دندان به دما می باشد.

 

منبع: بیتوته

مطلب پیشنهادی

معرفی گیاه گل سنگ، روش پرورش و تکثیر

گیاه گل سنگ صورتی و سفید همه چیز درباره گیاه گل سنگ گل سنگ گیاهی کوچک …