آیا فیروزه خراب شده دوباره احیا می‌شود؟

pgmvn0e5nyu45poyjhoej 300x225 آیا فیروزه خراب شده دوباره احیا می‌شود؟

یکی از زیباترین سنگ‌های تزئینی، سنگ فیروزه است و از آن در جواهرات مختلفی استفاده می‌شود. سنگ فیروزه رنگی بین آبی تا سبز دارد که در برخی از فیروزه‌ها این رنگ کاملا یکدست بوده و در برخی از سنگ‌های فیروزه رگه‌های تیره مشکی و قهوه‌ای وجود دارد. گاهی اوقات مدتی پس از استفاده از جواهرات فیروزه، رنگ آبی آن‌ها کدر شده و حالت اولیه خود را از دست می‌دهد که اصطلاحا به این سنگ‌ها، سنگ فیروزه مرده می‌گویند. این سنگ‌ها را می‌توان احیا کرد؟ آیا سنگ فیروزه مرده می‌تواند دوباره رنگ اولیه خود را پیدا کند؟ در این مقاله با ما همراه باشید تا به پاسخ این سوالات بپردازیم.

چگونه سنگ فیروزه را احیا کنیم؟

برخی از روش‌های احیای فیروزه در منزل قابل انجام خواهند بود اما ممکن است نتیجه خیلی خوبی ندهند. از سمت دیگر راه‌های تخصصی وجود دارد که منجر به نتایج بهتری خواهند شد و برای انجام آن‌ها باید به یک متخصص مراجعه کنید تا به شما در احیای سنگ فیروزه کمک رساند. یکی از روش‌های راحتی که می‌توانید آن را در منزل انجام دهید، شستن سنگ فیروزه با آب ولرم و پودر ماشین لباسشویی است. دقت داشته باشید که آب مورد استفاده نباید زیاد گرم باشد زیرا باعث خرابی سنگ فیروزه خواهد شد. پس از اینکه سنگ فیروزه را با آب گرم و پودر لباسشویی تمیز کردید، نوبت به خشک کردن آن می‌رسد. در خشک کردن سنگ هم باید دقت زیادی به خرج دهید تا ترکی بر روی آن ایجاد نشود.

بیشتر بخوانید:  لبخند شیرین حیوانات به بهانه روز جهانی خنده

3v3mpymiyp4jnpoyj4 300x240 آیا فیروزه خراب شده دوباره احیا می‌شود؟

روش دوم تحت نظر متخصصین انجام می‌گیرد و رزین کاری نام دارد. در این روش برای احیا کردن سنگ فیروزه مرده از مواد شیمیایی خاصی بهره می‌برند که به آن عملیات واکس زنی هم گفته می‌شود. سنگ فیروزه پس از طی مراحل احیا سازی به روش واکس زنی و برگشت رنگ سنگ، سختی بیشتری در برابر عوامل بیرونی پیدا کرده و طول عمر بیشتری را تجربه خواهد کرد. این کار باید بسیار دقیق و با نظارت افراد حرفه‌ای انجام شود درغیر این‌صورت سنگ فیروزه دچار آسیب‌های جدی خواهد شد.

بیشتر بخوانید:  آموزش طراحی سایت ارزان در سال 1401 – آکادمی پارس اینفوتک

یکی دیگر از روش‌هایی که می‌توانید در خانه از آن استفاده کنید، تمیز کردن سنگ با نمک است. برای تمیز کردن سنگ فیروزه از نمک دریایی خشک شده در بازه‌های زمانی مشخص کمک بگیرید تا پس از گذشت مدتی، سنگ حالت اولیه خود را پیدا کنید. در این روش سنگ فیروزه را در داخل نمک دریا قرار داده و سپس آن را خارج سازید؛ این کار به فیروزه کمک می‌کند حالت اولیه خود را بازیابد.

سنگ فیروزه دارای بافت حساس و نرمی است و نسبت به سایر سنگ‌های تزئینی، باید دقت و تمرکز زیادی در حین مراحل پاکسازی داشته باشید. به هیچ عنوان سنگ فیروزه خود را در برابر خورشید قرار ندهید زیرا باعث خرابی بیشتر سنگ خواهد شد.

خاک یکی از عناصر طبیعی در دنیا است که توانایی شارژ دوباره سنگ فیروزه مرده را خواهد داشت. تنها کافیست چند ساعت جواهرات فیروزه را در داخل خاک قرار دهید و سپس آن‌ها را از خاک جدا کنید. بعد از خارج کردن فیروزه، آن را شسته و با دقت خشک کنید.

بیشتر بخوانید:  پیرزن هفتاد ساله، پدیده وزنه برداری شد

پاک کردن روغن قرار گرفته بر روی سطح سنگ فیروزه

ممکن است چربی غذا، وسایل آرایشی، گرد و غبار محیط و … بر روی جواهرات فیروزه باقی بمانند و به مرور زمان یک لایه چربی کدر بر روی سنگ فیروزه ایجاد شود. در این حالت با آب و پارچه نرم می‌توانید روغن سنگ فیروزه را پاک کنید. ابتدا یک پارچه نرم را برداشته و کمی آن را مرطوب کنید. سپس با صرف وقت و حوصله، نقاط مختلف جواهرات و انگشتر فیروزه خود را تمیز کنید و پس از تمام شدن لایه رویی فیروزه، اطراف آن را نیز تمیز کنید. پس از اینکه فیروزه و ناحیه اطراف آن را پاکسازی کردید، نوبت به خشک کردن آن‌ها می‌رسد. با یک پارچه تمیز رطوبت باقی مانده بر روی سنگ را خشک کنید تا مشکلی ایجاد نشود. (به هیچ عنوان نباید فیروزه را مستقیما وارد آب نمایید و تنها استفاده از پارچه مرطوب مجاز است.)

مطلب پیشنهادی

راهنمای خرید کوادکوپتر کنترلی

راهنمای خرید کوادکوپتر کنترلی کوادکوپترهای کنترلی یکی از محبوب‌ترین وسایل سرگرمی در سال‌های اخیر هستند. …