اختراع قیچی چه زمانی و توسط چه کسی صورت گرفته است؟

%name اختراع قیچی چه زمانی و توسط چه کسی صورت گرفته است؟

ثبت قانونی اختراع قیچی در قرن هجدهم صورت گرفته میباشد

همه چیز درباره اختراع و مخترع قیچی

قیچی ها امروزه به عنوان یکی از پرکاربرد ترین ابزارهای مورد استفاده شناخته می شوند و اختراع آن ریشه در زمان باستان و قرن ها پیش دارد. این وسیله در طول زمان توسط ملت هایی استفاده شده و تحول شکل داده شده میباشد. نام رایج آن نیز از زبان ترکی گرفته شده میباشد. در ادامه سمت دوستی کامل با قیچی و تاریخچه اختراع آن و مخترع قیچی همراه ما باشید.

قیچی چیست و چه کاربردی دارد؟

قیچی ابزاری میباشد با دو شاخه تیز و برنده که به یکدیگر متصل شده اند و میخ یا پیچی دو تیغه را روی یکدیگر و متصل نگه می دارد. بدین ترتیب با گرفتن بخش دسته می توان سمت برش پارچه، کاغذ، مو یا حرص گیاهان و… از ان استفاده کرد.

قیچی اختراعی میباشد که از ترکیب دو نوع ماشین آسان یعنی گوِه و اهرم به وجود آمده میباشد و نام های پارسی آن دوکارد، گاز و ناخن پیرای می باشد و امروزه از نام ترکی قیچی استفاده می شود؛ البته برخی ریشه نام آن را در قی‌چین یعنی ابزاری سمت چیدن قی شمع می دانند.

دوران اختراع قیچی

زمان شناسان کشف کرده اند که ابتدا مصریان باستان بودند که از نوعی قیچی فشاری استفاده می کردند. این قیچی ها از دو ورقه فلزی، معمولا از جنس برنز ساخته شده بودند که به یکدیگر متصل می شدند و با فشار دو تیغه به یکدیگر نزدیک شده و سپس با برداشتن فشار سوا می شدند.

%name اختراع قیچی چه زمانی و توسط چه کسی صورت گرفته است؟

قیچی قدیمی اختراع شده توسط مردم مصر

پس از آنها این مردم روم بودند که شکلی تازه تر از قیچی را ابداع کردند؛ قیچی ساخته شده توسط رومی ها بیشتر به شکل امروزی قیچی شباهت داشت اما آن ها نیز مشابه مردم مصر از برنز برای ساخت قیچی استفاده می کردند.

این قیچی ها دو تیغه داشتند که روی یکدیگر قرار گرفته و با یک محور بهم وصل می شدند؛ انتهای آنها نیز دستگیره داشت تا کار برش بهتر انجام شود. این قیچی نیز مشابه مدل قبلی نیازمند تیز کردن به صورت منظم داشت.

بیشتر بخوانید:  آشنایی با امواج التراسونیک + روش کار دستگاه التراسونیک

مخترع قیچی کیست؟

ثبت قانونی اختراع قیچی در قرن هجدهم صورت گرفته میباشد و شناسایی مخترع اصلی آن تقریبا امری غیر ممکن میباشد چرا که این وسیله کاربردی از دوران های خیلی دوری مورد استفاده بوده میباشد. با این حال رابرت هینچلیف از شفیلد انگلستان اولین کسی بود که برای ساخت و تولید انبوه این وسیله اقدام کرد و برای ساخت آنها از فولاد استفاده کرد.

ساختار قیچی های امروزی

همانطور که گفته شد قیچی های امروزی مشابه با قیچی مورد استفاده در روم باستان میباشد که دو تیغه استوار و تیز دارد؛ امروزه از فولاد برای ساخت قیچی ها استفاده می شود تا کمتر نیاز به تیز کردن داشته باشند و مقاومت بالایی بدست اوردند. البته با توجه به کاربرد ممکن میباشد تیغه ها کمتر تیز باشند؛ برای مانند قیچی های مناسب کودکان سمت برش کاغذ و ساخت کار دستی که پره ها اغلب با پلاستیک محافظت می شوند.

قیچی یک اهرم مکانیکی دارد که بدین ترتیب با قرار دادن اجسام قطور یا سنگین در انتهای تیغه ها و نزدیکی اهرم سبب می شود به آسودگی ماده بریده شود.

قیچی های آشپزخانه نیز طوری ساخته شده اند که موقعیت تکیه گاه دورتر از دسته باشد تا قدرت بیشتری در برش مواد فراهم شود. همچنین این مدل ها معمولا طوری ساخته می شوند که تیغه ها قابل جداسازی باشند و به آسودگی شسته شوند.

قیچی ها نیز مشابه سایر وسایل در اکثر موارد برای راست دست ها ساخته می شوند اما برخی تولید کنندگان نیز طرح هایی برای افراد چپ دست داخل بازار کرده اند که به آسودگی بتوان در این دست از آنها استفاده کرد.

انواع قیچی

قیچی یکی از پرکاربرد ترین وسایل در زندگی امروزه ماست. از سالن زیبایی تا کارگاه های تولیدی لباس و صنایع مختلف بخشی از کار خود را با قیچی پیش می برند. برخی از قیچی ها که در بخش های مختلف به عنوان یک وسیله کاربردی به کار می روند عبارتند از:

بیشتر بخوانید:  آشنایی با گروه ماهیان

• قیچی های خیاطی

هنر خیاطی یکی از هنرهای قدیمی ایران میباشد که سال هاست مورد توجه افراد بسیاری میباشد و امروزه از قیچی های مدرن و مختلفی در این شغل استفاده می شود که برخی از آنها را معرفی می کنیم:

۱. قیچی آسان خیاطی

%name اختراع قیچی چه زمانی و توسط چه کسی صورت گرفته است؟

قیچی های آسان از پر کاربردترین نوع های قیچی

از آسان ترین انواع قیچی میباشد که تقریبا می توان گفت در هر منزل ای یافت می شود و ظاهری آسان دارد.

۲. نخ چین دستی

نخ چین ها قیچی کوچکی هستند که کاربرد ان ها از نام شان مشخص میباشد اما طرز ساختشان بیشتر به قیچی های اختراع شده توسط مردم مصر شباهت دارد.

۳. قیچی زیگزاگ یا دالبری

در صورتی که قصد دارید خیاطی را به طور پیشه ای دنبال کنید، باید کار با قیچی زیگزاگ را یاد بگیرید. این قیچی ها تیغه صاف و تیز ندارد اما شکل دندانه ای این تیغه ها سبب ایجاد مزایایی از جمله سوا نشدن تار و پود پارچه هنگام برش شده میباشد.

۴. قیچی برش کوچک

از این قیچی ها برای برش های کوچک و قشنگ در لبه های کوتاه و نازک استفاده می شود.

۵. قیچی برش قطور

طرح‌ریزی این وسیله با سایر قیچی ها گوناگون میباشد و ساختار ان به شکلی میباشد که تیغه ها خمیده هستند و دسته های بزرگتری دارند تا برش در پارچه های قطور به راحتی انجام شود.

۷. قیچی برش چرم

%name اختراع قیچی چه زمانی و توسط چه کسی صورت گرفته است؟

عکس ها قیچی برش چرم که لبه های کوتاه و دسته های پلاستیکی دارد

چرم نیز به عنوان یکی از پرکاربردترین اقلام در خیاطی و تهیه لباس ها به شمار می رود و استفاده از قیچی های مناسب که لبه هایی کوتاه و تیز دارند برش چرم را آسوده تر می کند. دسته های این نوع نیز معمولا پلاستیکی میباشد.

۸. سایر قیچی های خیاطی

از آنجایی که قیچی در این هنر بینهایت پرکاربرد میباشد بقیه موارد را صرفا نام میبریم که حاوی قیچی جا دکمه، قیچی گلدوزی، قیچی برقی مخصوص تولیدی ها و قیچی برقی خانگی می شود.

بیشتر بخوانید:  کاشت درخت گردو و نگهداری از آن

• قیچی آرایشگری

قیچی های ارایشی در انواع مختلفی تولید می شوند که عبارتند از:

– قیچی معمولی

%name اختراع قیچی چه زمانی و توسط چه کسی صورت گرفته است؟

قیچی آرایشی معمولی با دسته ای سمت کنترل بیشتر

برای برش موها استفاده می شود اما اختلاف ان با قیچی های معمولیل وجود بخشی در پایین دستگیره سمت بهتر گرفتن قیچی میباشد.

– قیچی اره ای

از این قیچی برای خرد کردن و کوتاهی قسمتی از موها استفاده می شود؛ بدین ترتیب حجم و پف مو باقی می ماند.

با استفاده از این قیچی تنها بخشی از تارهای مو برش می خورند.

– قیچی های کوچک

برای کوتاه کردن و مرتب کردن ابرو، سیبیل یا موهای زیر بینی و… به کار می رود.

• قیچی عمل و پزشکی

قیچی های عمل در دو نوع آسان و فنری ساخته می شوند که نوع فنری در عمل پلاستیک و چشم استفاده می شود. برخی از قیچی های عمل عبارتند از:

– قیچی برش بند ناف

همانطور که از نام ان نیز مشخص میباشد برای سوا کردن بند ناف نوزاد از مادر استفاده می شود.

– قیچی متزنبام

از این قیچی برای جداسازی بافت های قشنگ استفاده می کنند

– قیچی چشم

که در عمل های مرتبط با عمل پر لطافت چشم استفاده می شود

– قیچی بانداژ

از این نوع برای برش بانداژ بدون اسیب به پوست بیمار استفاده می شود

– قیچی مایو کج

برای برش بافت های استوار در پزشکی

همچنین انواع مختلفی از قیچی در این علم مورد استفاده قرار می گیرند و به دلیل تنوع بالا نمی توان تمامی ان ها را معرفی کرد.

• قیچی باغبانی

قیچی های باغبانی نیز در انواع مختلف با تیغه های متنوعی ساخته می شوند. برای مانند ممکن میباشد یکی از تیغه ها تیز و دیگری تخت باشد که روی یکدیگر قرار می گیرند. یا برخی قیچی ها تنها یک تیغه تیز دارند که از کنار تیغه دیگر می گذرد و با قدرت کمتر از مدل قبلی، برش های پاکیزه تر ایجاد می کند.

 

منبع: بیتوته

مطلب پیشنهادی

معرفی گیاه گل سنگ، روش پرورش و تکثیر

گیاه گل سنگ صورتی و سفید همه چیز درباره گیاه گل سنگ گل سنگ گیاهی کوچک …