انواع دوخت چرم و آموزش آن ها

 %name انواع دوخت چرم و آموزش آن ها

انواع دوخت چرم

انواع روش دوخت روی چرم

دوخت پاک و مرتب در چرم دوزی بینهایت مهم میباشد و می تواند تاثیر بینهایت خوبی در مخاطب بگذارد. برای دوخت چرم از سوزن و نخ های موم زده و ابریشمی با قطر های مختلف استفاده می شود.

عمل دوخت پس از برش کاری و سوراخ کاری و چسب کاری صورت می پذیرد.

انواع مختلفی از دوخت برای چرم دوزی وجود دارد، که بعضی از آنها زمانی به کار می رود که چرم کار قصد پرداخت لبه های چرم  را ندارد. در این حالت از دوخت های تزئینی مشابه: رومی ، دندان موشی و دوخت کج و … استفاده می شود.

اما در بعضی از مواقع چرم کار از دوخت هایی مشابه دو سوزنه و آسان استفاده می کند و پس از دوخت لبه های چرم را پرداخت می کند. عمل پرداخت لبه در بعضی موارد سبب افزایش زیبایی محصول پایانی می شود.

البته روش دیگری نیز وجود دارد که در این روش ابتدا کناره های چرم را لویس می کنند. سپس لبه های لویس شده را داخل گذاشته سپس با دوخت آسان یا دو سوزنه لبه ها را به هم می دوزند. که در این روش دیگر احتیاجی به پرداخت لبه و دوخت تزئینی نیست.

دوخت های تزئینی دیگری نیز وجود دارد که در وسط کار زده می شود مشابه دوخت حصیری و ضربدری که انتخاب چگونگی دوخت بر عهده تولید کننده محصول نهایی می باشد.

اصول و قواعدی مشابه :

• انتخاب درست نمره نخ (هماهنگی کلفتی نخ با اندازه و نوع محصول).

• انتخاب رنگ مناسب نخ با رنگ محصول.

• انتخاب نوع دوخت.

• یک اندازه بودن فواصل دوخت.

• صاف و یک دست بودن نخ دوخت (عدم وجود تاب در نخ).

• کیفیت مناسب نخ (یک دست بودن نخ از نظر قطر).

%name انواع دوخت چرم و آموزش آن ها

معرفی انواع دوخت چرم

چسب کاری چرم :

همان طور که می دانید عمل چسب کاری قبل از عمل دوخت انجام می شود. برای متصل‌کردن چرم معمولا از چسب آهن استفاده می شود البته در بعضی موارد از چسب کاغذ هم استفاده می شود.

برای متصل‌کردن ابتدا سطح یکطرف از کار را به طور کامل با چسب آغشته نموده و پس از ده لحظه دو جهت را روی هم گذاشته و به آرامی فشار می دهیم.

بیشتر بخوانید:  تزیین جا حلقه ای عروس و داماد

در چسب کاری باید توجه داشت که از چسب به مقدار لازم استفاده شود. همچنین از وسیله های مشابه قلمو یا ماله کوچک برای پهن کردن چسب بر روی سطح کار استفاده گردد.

برای دوخت چرم روی چرم را سنبه بزنید یعنی مکان های دوخت را با سنبه سوراخ کنید. سنبه مدل های گوناگون دارد که برای دوخت های مختلف گوناگون میباشد.

دوستی با انواع دوخت چرم:

دوخت شلال

شلال، آسان ترین و سریع ترین نوع دوخت میباشد که برای روی کار و دوخت زیپ استفاده می شود. سوزن از سوراخ اول بیرون آمده و به سوراخ دوم رفته و از سوراخ سوم بیرون می آید و به همین ترتیب پایان سوراخ ها یکی در میان دوخت می شوند.

%name انواع دوخت چرم و آموزش آن ها

دوخت شلال روی چرم

دوخت اریب برای لبه در چرم دوزی

برای این دوخت، ابتدا نخ را از سوراخ اول بیرون بیاورید، سپس نخ را از روی کار به پشت ببرید و از سوراخ دوم بیرون بیاورید و زمانی که از سوراخ دوم بیرون آوردید، دوباره دور لبه بپیچید و از سوراخ سوم بیرون بیاورید.

این کار تا آخر ادامه بدهید و دوخت هایی به صورت اریب روی لبه کار ایجاد می شود. یکی از مزیت هایی که این دوخت ها دارند این میباشد که لبه کار را می پوشانند و دیگر نیازی به رنگ لبه برای کار ندارید. در این دوخت مقدار نخ برای دوخت، سه مساوی طول کار می باشد.

%name انواع دوخت چرم و آموزش آن ها

دوخت اریب چرم

دوخت بخیه

دوخت بخیه، یکی از دوخت های آسان میباشد که کاربرد زیادی در چرم دوزی دارد. به این صورت که از سوراخ اول نخ را بیرون بیاورید و از سوراخ دوم خارج کنید. و از سوراخ سوم بیرون بیاورید و از سوراخ دوم خارج کنید، سپس از سوراخ چهارم بیرون بیاورید و از سوراخ سوم خارج کنید و این کار را تا آخر ادامه بدهید. دوخت آن شبیه دوخت آسان ی چرخ خیاطی میباشد.

%name انواع دوخت چرم و آموزش آن ها

دوخت بخیه روی چرم

دوخت رومی در چرم دوزی

این نوع دوخت، یک دوخت تزیینی میباشد که برای لبه ی کار استفاده می شود. برای انجام این دوخت نخ را از سوراخ اول بیرون بیاورید و از روی چرم گذشتن داده به پشت ببرید و دوباره از همان سوراخ روی کار بیایید. از سوراخ کناری سوزن را داخل کنید.

بیشتر بخوانید:  ایده هایی برای کادو جشن عقد

نخی که در این حالت پشت کار میباشد را روی کار بیاورید و از همان سوراخ برگردانید، دوباره نخی که الان زیر کار میباشد را از سوراخ کناری بیرون بیاورید و به پشت کار ببرید و دوباره نخ را از پشت کار روی کار آورده و از همان سوراخ داخل کرده و این روال را تا آخر ادامه بدهید. برای دوخت رومی طول نخی که برای دوخت مورد نیاز میباشد چهار مساوی طول کار خواهد بود.

%name انواع دوخت چرم و آموزش آن ها

دوخت رومی روی چرم

دندان موشی

این دوخت از چپ به راست انجام می شود. سوزن را از سوراخ بیرون می آوریم، به صورتی که نخ حلقه در زیر آن قرار گرفته باشد. نخ حلقه شده را با انگشت دست چپ نگه دارید و وقتی سوزن را از چرم بیرون می کشید نخ را رها کنید.

%name انواع دوخت چرم و آموزش آن ها

آموزش دوخت دندان موشی

دوخت آسان رفت و بر گشت در چرم دوزی

برای این دوخت ابتدا از سوراخ اول، سوزن را روی چرم بیاورید، سپس از سوراخ دوم پشت چرم بروید، از سوراخ سوم روی چرم بیایید و از سوراخ چهارم پشت چرم بروید و تا انتها به همین صورت دوخت یکی در میان بزنید.

در پایان، برگردید و جاهای خالی را پر کنید. این دوخت را معمولا افراد بی‌تجربه، به جای دوخت دوسوزنه انجام می دهند اما به زیبایی دوخت دوسوزنه نخواهد بود، زیرا در دوخت دوسوزنه، کشش نخ در هر دو جهت به یک اندازه میباشد و دوخت، پستی و بلندی ندارد.

%name انواع دوخت چرم و آموزش آن ها

دوخت آسان چرم

ساقه دوزی

سوزن را از سوراخ بیرون بیاورید، یک سوراخ را رها کنید و در سوراخ سوم فرو کنید. سپس سوزن را از سوراخ دوم بیرون بیاورید و در چهارم فرو ببرید.

%name انواع دوخت چرم و آموزش آن ها

آموزش تصویری دوخت ساقه دوزی

دوخت ضربدر باز برای تزئین در چرم دوزی

برای این دوخت تزیینی، باید دو صف روبروی هم سنبه (سوراخ) بزنید و دوخت اریب را به گونه ای بزنید که سوراخ ها یکی در میان پر و خالی باشند. نخ را از سوراخ اول صف بالا بیرون آورید و به سوراخ دوم صف پایین فرو کنید و سپس از سوراخ سوم صف بالا بیرون آورده و به سوراخ چهارم صف پایین فرو کنید به این صورت دوخت اریب ایجاد شده و سوراخ ها یکی در میان پر و خالی هستند.

بیشتر بخوانید:  روش های پاک کردن چربی کابینت

وقتی به آخر کار رسیدید، همین کار را برای مسیر برگشت انجام داده و دوخت اریبی روی سوراخ هایی که خالی هستند انجام داده و از هر سوراخ یکبار نخ گذشتن می کند. در این دوخت ضربدرهایی با دوری به وجود می آیند. در دوخت ضربدر باز، طول نخ 3 مساوی طول کار خواهد بود.

%name انواع دوخت چرم و آموزش آن ها

دوخت ضربدر باز با 2 صف سنبه

%name انواع دوخت چرم و آموزش آن ها

دوخت ضربدری برای لبه ی چرم

دوخت حصیری

تقریبا شبیه دوخت ضربدر میباشد با این فرق که یک سوراخ جا گذاشته می شود. سوزن را از سوراخ اول در آورید، یک سوراخ را رها کنید و در سوراخ سوم فرو کنید. سپس سوزن را از سوراخ دوم بیرون بیاورید و در چهارم بگذارید.

%name انواع دوخت چرم و آموزش آن ها

آموزش دوخت حصیری

دوخت دو سوزنه در چرم دوزی

دوخت دو سوزنه بینهایت شبیه به دوخت با چرخ خیاطی و دوخت شلال می باشد، تفاوتی که دارد این میباشد که در دوخت دو سوزنه رو و پشت کار به یک شکل میباشد و مشابه روی کار دوخت شلال میباشد.

دوخت به این صورت میباشد که، باید نخ را از هر دو جهت سوزن کنید. بعد از آن یکی از سوزن ها را از سوراخ  اول رد کرده و بالا بکشید تا نخ از هر دو جهت یک اندازه باشد. سپس نخ را از یک جهت داخل سوراخ بعدی کنید. باید تمرکزفکر داشته باشید نخ را، ابتدا از هر جهتی داخل کردید، تا آخر باید ابتدا از همان سمت داخل کنید.یعنی اگر ابتدا نخ از سمت راست، داخل سوراخ شد تا پایان کار از سمت راست داخل شود و بالعکس.

سپس نخ سمت دیگر را نیز از سمت دیگر داخل کنید. زمانی که نخ را از دو سمت داخل کردید نخ ها را از هر دو سمت بکشید تا دوخت شما استوار شود و دقیقا همین روش را تا پایان دوخت ادامه بدهید. برای دوخت دو سوزنه طول نخی که برای دوخت نیاز میباشد 3 مساوی طول کار می باشد.

%name انواع دوخت چرم و آموزش آن ها

روش دوخت دو سوزنه روی چرم

• دوخت بخیه یا متصل مناسب دور دوزی و اتصال دو تیکه میباشد و استقامت میانه دارد.

• ساقه دوزی استقامت بیشتری نسبت به بخیه دارد.

 

منبع: بیتوته

مطلب پیشنهادی

دلایل بوی بد کولر آبی چیست و چگونه میتوان آن را برطرف کرد؟

بوی بد کولر آبی چگونه از بوی بد کولر آبی خلاص شویم؟ به وجود آمدن …