بلاخره یک آنتی بادی برای همه جهش های کرونا ویروس کشف شد

کووید 19 از سال 2019 تا کنون در جهان شیوع یافته و روزانه قربانیان زیادی می گیرد. اما امروزه ما با نوع جهش یافته تر و مقاوم تری از این ویروس، به نام ویروس سارس-کوو 2 مواجه هستیم. این ویروس جهش یافته در برابر آنتی بادی های ایجاد شده بر اساس ویروس اولیه کرونا، مقاوم است و تعداد این جهش های مقاوم نیز به طور مداوم در حال افزایش می باشد. خبر خوش این است که محققان حاضر در دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن، اخیرا موفق به کشف گونه ای آنتی بادی شده اند که در برابر ویروس جهش یافته و گونه های دیگری از ویروس، از خود مقاومت نشان داده و ایمنی بالایی ایجاد می کند.

efgvefgvfpdjpowroytc93tf7c98993u34u34lkr4iwelrfvncti53jt 300x188 بلاخره یک آنتی بادی برای همه جهش های کرونا ویروس کشف شد

آنتی بادی تازه کشف شده چگونه عمل می کند؟

یافته های این محققین به صورت آنلاین در مجله ی Immunity  قابل دسترس همگان هستند. بنابر گفته های مایکل اس دایموند(Michael S. Diamond) نویسنده ی این مقاله، ویروس سارس-کوو2 که عامل اصلی ابتلا به کووید 19 می باشد توسط پروتئین خاصی به سلول ها متصل می شود. وظیفه آنتی بادی این است که از این اتصال جلوگیری کند. اما ویروس های جهش یافته به صورتی هستند که در برابر آنتی بادی مقاومت می کنند و عملا آنتی بادی ها اثر بخشی خود را در برابر ویروس جهش یافته از دست می دهند. آنتی بادی های کنونی توانایی مقابله در برابر برخی از گونه های ویروس را دارند اما نمی توانند فرد را از همه انواع ویروس ایمن کنند. چرا که ویروس ها مدام در حال تغییر و جهش یافتن هستند. آنتی بادی که محققان دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن کشف کرده اند، به بخشی از ویروس که تقریبا همیشه ثابت است و در انواع ویروس تغییر نمی کند، متصل می شود و با خنثی کردن آن از ابتلای فرد به کووید 19 جلوگیری می کند.

بیشتر بخوانید:  پرسه ببر در خیابان های هیوستون +تصاویر

rwfkrwjpfigrcpogun53oigjno35igj35iogh eklerihgklerj 300x225 بلاخره یک آنتی بادی برای همه جهش های کرونا ویروس کشف شد

فرایند کشف آنتی بادی مقاوم در برابر همه جهش های کرونا

محققان در مرحله اول آزمایش های خود برای یافتن آنتی بادی موثر، به بررسی 43 آنتی بادی مقاوم در برابر سارس-کوو2 پرداختند و بعد از مطالعه ی دقیق آنها، 9 مورد از قوی ترین آنتی بادی ها را روی موش ها آزمایش کردند.

بیشتر بخوانید:  جای دست‌های مرموز متعلق به کیست؟

پس از آن دو تا از آنتی بادی ها که بهترین عملکرد را در برابر ویروس از خود نشان داده بودند، روی انواع جهش های ویروس همچون آلفا، بتا، گاما، دلتا، کاپا و یوتا آزمایش شدند. سرانجام یکی از این آنتی بادی ها به نام سارس 38-2 (Sars 2-38) از تمامی آزمایشات سربلند بیرون آمد. آنتی بادی سارس 38-2 همه جهش های ویروس را با موفقیت خنثی کرد.

محققان در مرحله آخر به مطالعه بر روی پروتئین سنبله پرداختند. این پروتئین هدف اصلی آنتی بادی است. محققان همچنین جهش هایی که می تواند منجر به بی اثر شدن آنتی بادی شود را نیز به دقت بررسی کرده و متوجه شدند که چنین جهش هایی به ندرت رخ می دهند. از بررسی داده های 800 هزار توالی ویروس سارس-کوو2 این نکته دریافت شد که احتمال بروز این نوع جهش ها 0.04 درصد می باشد.

بیشتر بخوانید:  (تصاویر) ربات‌ها همه جا هستند!

آنتی بادی کشف شده، بر اساس گفته های دکتر دایموند در مقاله خویش، اثر بخشی بسیار بالایی داشته و مقدار اندک آن نیز ایمنی مطلوبی را برای فرد به وجود می آورد. خوشبختانه به نظر می رسد فرایند کنترل و مهار ویروس کرونا به سرعت در حال انجام است و احتمالا در آینده نزدیک می توانیم دوباره به زندگی بدون قرنطینه بازگردیم! البته در حال حاضر نیز برخی کشورها اقداماتی در جهت سفر ایمن مسافران به کشور خود ایجاد کرده اند. همانطور که گاهی اوقات می شنویم برخی از افراد سفر به ارمنستان در ایام کرونا را تجربه کرده اند و با سلامت کامل و بدون هیچ گونه نگرانی به وطن خود بازگشته اند.

مطلب پیشنهادی

راهنمای خرید کوادکوپتر کنترلی

راهنمای خرید کوادکوپتر کنترلی کوادکوپترهای کنترلی یکی از محبوب‌ترین وسایل سرگرمی در سال‌های اخیر هستند. …