سوره جمعه به همراه فضیلت و ترجمه

%name سوره جمعه به همراه فضیلت و ترجمه

آشنایی با سوره ی جمعه

خواص و فضیلت خواندن سوره جمعه

سوره جمعه، شصت و دومین سوره ی قرآن می باشد. این سوره، از سوره های مدنی می باشد و دارای 11 آیه می باشد. این سوره فضائل و خواص خود را دارد که در ادامه به آن ها می پردازیم.

سوره جمعه، سوره ی 62 قرآن کریم است. دارای 11 آیه می باشد و در مدینه نازل شده است. سوره ی جمعه سوره ی مدنی می باشد.

این سوره در 5 محور بحث شده است.

1- تسبیح موجودات عالم :

همه ی موجودات عالم تسبیح خداوند را می گویند. که در آیه ی اول آن بیان شده است.

2- هدف بعثت پیامبر اسلام از نظر تعلیم و تربیت :

هم تعلیم را در این سوره ی مبارکه بیان می کند و هم تربیت را. که هدف اصلی پیامبر اسلام تعلیم و تربیت افراد بشر و مسلمانان جهان است که در این سوره ی مباکه مورد بحث است.

3- هشدار بر مومنان که بر اصول آیین حق منحرف نشوند. :

همانطور که یهود منحرف شد. هشدار می دهد که مسلمانان منحرف نشوید.

4- اشاره به مرگ :

اشاره به قانون عمومی مرگ که دریچه ای است به سوره ی عالم بقا. در این سوره ی مبارکه به مرگ اشاره دارد.

5- تعطیلی کسب و کار برای نماز جمعه :

دستوری موکد برای انجام فریضه ی نماز جمعه و تعطیل کسب و کار برای انجام نماز جمعه.

آثار و برکات سوره ی جمعه:

1) برای حفظ زراعت

برای محافظت کردن محصولات کشاورزی و زراعت از افت ها و ایجاد بركت در آنها. آیه ی 4 سوره جمعه را بر یک صدف در روز جمعه بنویسد و در زمین كشاورزی بیندازد همین طور اگر این آیه را بنویسد و در هر چیزی قرار دهند سبب حفظ و بركت در آن می شود.

2) دور كننده امور خوفناک

هر كس در هر شب و روز، سوره جمعه را قرائت نماید از آنچه می ترسد ایمنی می یابد و هر چیز خوفناک و ترسناكی از او دور می شود.

بیشتر بخوانید:  نماز اموات و نماز وحشت

همچنین روایت است: هر کس در قرائت سوره جمعه مداومت ورزد اجر عظیمی نصیب او خواهد شد و از هر چیزی كه موجب ترس و خوف اوست ایمن می گردد.

3) دور كننده وسوسه شیاطین

امام صادق (ع) فرمودند: هر كس شب ها و روزها در صبح و عصر، سوره جمعه را قرائت نماید از وسوسه شیطان ایمن می شود و خداوند گناه آن روز او را می بخشد.

%name سوره جمعه به همراه فضیلت و ترجمه

فضائل سوره ی جمعه

در فضیلت سوره ی مبارکه ی جمعه :

خواندن سوره ی جمعه و منافقون در نماز جمعه خوانده شود بسیار ثواب دارد.

در فضیلت این سوره از پیامبر اکرم (ص) آمده است: هر كس سوره جمعه را قرائت نماید خداوند ده برابر كسانی كه در نماز جمعه شركت می كنند ونیز كسانی كه در شهرهای مسلمان نشین به نماز جمعه نمی روند، حسنه عطا می كند.

امام محمد باقر (ع) نیز فرمودند: سوره جمعه و منافقون را قرائت كن زیرا قرائت این دو سوره در روز جمعه در نماز صبح و ظهر و عصر سنت است.

از امام صادق (ع) آمده است: برای هر مؤمنی لازم و شایسته است كه اگر شیعه ما است سوره جمعه و اعلی را در شب جمعه بخواند و در نماز ظهر روز جمعه سوره جمعه و منافقون را بخواند كه اگر چنین كند مانند ان است كه همسنگ عمل پیامبر خدا را انجام داده است و پاداش كارهای او و ثواب های او فقط بهشت است.

امام باقر (ع) فرمودند: خداوند به وسیله (سوره جمعه) مومنان را گرامی داشته است. رسول الله (ص) سوره جمعه را بشارتی برای مومنان و سوره منافقون را توبیخی برای منافقان قرار داد، به همین دلیل نباید قرائت این دو سوره را در نماز جمعه ترک کرد.

امام صادق (ع) فرمودند: هر كسی (سوره جمعه) را در هر شب جمعه بخواند، كفاره گناهان ما بین دو جمعه خواهد بود.

%name سوره جمعه به همراه فضیلت و ترجمه

قسمتی از متن سوره ی جمعه

متن و ترجمه سوره جمعه:

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ

بیشتر بخوانید:  احادیث تصویری امام حسین علیه السلام

به نام خدا که رحمتش بی اندازه است و مهربانی اش همیشگی.

 

يُسَبِّـحُ لِلَّهِ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَ مَا فِي الْأَرْضِ الْمَلِكِ الْقُدُّوسِ الْعَزِيزِ الْحَكِيمِ ﴿١﴾

آنچه در آسمان ها و آنچه در زمین است، خدا را [به پاک بودن از هر عیب و نقصی] می ستایند، خدایی که فرمانروای هستی و بی نهایت پاکیزه و توانای شکست ناپذیر و حکیم است. (۱)

هُوَ الَّذِي بَعَثَ فِي الْأُمِّيِّينَ رَسُولًا مِنْهُمْ يَتْلُو عَلَيْهِمْ آيَاتِهِ وَيُزَكِّيهِمْ وَ يُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَ الْحِكْمَةَ وَ إِنْ كَانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِي ضَلَالٍ مُبِينٍ ﴿٢﴾

اوست که در میان مردم بی سواد، پیامبری از خودشان برانگیخت تا آیات او را بر آنان بخواند و آنان را [از آلودگی های فکری و روحی] پاکشان کند و به آنان کتاب و حکمت بیاموزد، و آنان به یقین پیش از این در گمراهی آشکاری بودند. (۲)

وَ آخَرِينَ مِنْهُمْ لَمَّا يَلْحَقُوا بِهِمْ ۚ وَ هُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ ﴿٣﴾

و [نیز پیامبر را] بر مردمی دیگر [از عرب و غیر عرب] که هنوز به آنان نپیوسته اند [برانگیخت]. و او توانای شکست ناپذیر و حکیم است. (۳)

ذَٰلِكَ فَضْلُ اللَّهِ يُؤْتِيهِ مَنْ يَشَاءُ ۚ وَ اللَّهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظِيمِ ﴿٤﴾

این [برانگیختن به پیامبری و مسؤولیت عظیم تعلیم و تربیت،] فضل خداست که آن را به هر کس بخواهد عطا می کند، و خدا صاحب فضل بزرگ است. (۴)

مَثَلُ الَّذِينَ حُمِّلُوا التَّوْرَاةَ ثُمَّ لَمْ يَحْمِلُوهَا كَمَثَلِ الْحِمَارِ يَحْمِلُ أَسْفَارًا ۚ بِئْسَ مَثَلُ الْقَوْمِ الَّذِينَ كَذَّبُوا بِآيَاتِ اللَّهِ ۚ وَ اللَّهُ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ ﴿٥﴾

وصف کسانی که عمل کردن به تورات به آنان تکلیف شده است، آن گاه به آن عمل نکردند، مانند درازگوشی است که کتاب هایی را [که هیچ آگاهی به محتویات آنها ندارد] حمل می کند. چه بد است سرگذشت مردمی که آیات خدا را تکذیب کردند. و خدا مردم ستمکار را هدایت نمی کند. (۵)

قُلْ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ هَادُوا إِنْ زَعَمْتُمْ أَنَّكُمْ أَوْلِيَاءُ لِلَّهِ مِنْ دُونِ النَّاسِ فَتَمَنَّوُا الْمَوْتَ إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ ﴿٦﴾

بیشتر بخوانید:  هیچ کس مانندِ عباس مرا یاری نکرد/ متن ادبی درباره حضرت عباس (ع)

بگو: ای یهودیان! اگر گمان می کنید که فقط شما دوستان خدایید نه مردم دیگر، پس آرزوی مرگ کنید اگر راستگویید [چون دوستان خدا برای رسیدن به لقاء او مشتاق مرگ هستند.] (۶)

وَ لَا يَتَمَنَّوْنَهُ أَبَدًا بِمَا قَدَّمَتْ أَيْدِيهِمْ ۚ وَ اللَّهُ عَلِيمٌ بِالظَّالِمِينَ ﴿٧﴾

ولی آنان به سبب گناهانی که مرتکب شده اند هرگز آروزی مرگ نمی کنند، و خدا به ستمکاران داناست. (۷)

قُلْ إِنَّ الْمَوْتَ الَّذِي تَفِرُّونَ مِنْهُ فَإِنَّهُ مُلَاقِيكُمْ ۖ ثُمَّ تُرَدُّونَ إِلَىٰ عَالِمِ الْغَيْبِ وَ الشَّهَادَةِ فَيُنَبِّئُكُمْ بِمَا كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ ﴿٨﴾

بگو: بی تردید مرگی را که از آن می گریزید با شما دیدار خواهد کرد، سپس به سوی دانای نهان و آشکار بازگردانده می شوید، پس شما را به اعمالی که همواره انجام می دادید، آگاه خواهد کرد. (۸)

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا نُودِيَ لِلصَّلَاةِ مِنْ يَوْمِ الْجُمُعَةِ فَاسْعَوْا إِلَىٰ ذِكْرِ اللَّهِ وَ ذَرُوا الْبَيْعَ ۚ ذَٰلِكُمْ خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ ﴿٩﴾

ای مؤمنان! چون برای نماز روز جمعه ندا دهند، به سوی ذکر خدا بشتابید، و خرید و فروش را رها کنید. که این [اقامه نماز جمعه و ترک خرید و فروش] برای شما بهتر است اگر [به پاداشش] معرفت و آگاهی داشتید. (۹)

فَإِذَا قُضِيَتِ الصَّلَاةُ فَانْتَشِرُوا فِي الْأَرْضِ وَابْتَغُوا مِنْ فَضْلِ اللَّهِ وَ اذْكُرُوا اللَّهَ كَثِيرًا لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ ﴿١٠﴾

و چون نماز پایان گیرد، در زمین پراکنده شوید و از فضل و رزق خدا جویا شوید و خدا را بسیار یاد کنید تا رستگار شوید. (۱۰)

وَ إِذَا رَأَوْا تِجَارَةً أَوْ لَهْوًا انْفَضُّوا إِلَيْهَا وَ تَرَكُوكَ قَائِمًا ۚ قُلْ مَا عِنْدَ اللَّهِ خَيْرٌ مِنَ اللَّهْوِ وَ مِنَ التِّجَارَةِ ۚ وَ اللَّهُ خَيْرُ الرَّازِقِينَ ﴿١١﴾

و [برخی از مردم] چون تجارت یا مایه سرگرمی ببینند [از صف یک پارچه نماز] به سوی آن پراکنده شوند و تو را در حالی که [بر خطبه نماز] ایستاده ای، رها کنند. بگو: پاداش و ثوابی که نزد خداست از سرگرمی و تجارت بهتر است، و خدا بهترین روزی دهندگان است. (۱۱)

 

منبع: بیتوته

مطلب پیشنهادی

مناجات با حضرت معصومه (س)

متن مناجات با حضرت معصومه (س) زمانی که دل گرفته اید و آرام و قرار …