طرز تهیه ی دونات شکلاتی

 %name طرز تهیه ی دونات شکلاتی

طرز تهیه دونات شکلاتی

شیرینی دونات یکی از شیرینی های خوشمزه و گردی میباشد که در سراسر دنیا طرفداران بسیاری دارد و جزء شیرینی های محبوب به شمار می آید و در میان وعده ها آن را میل می کنند.

شیرینی دونات یکی از شیرینی های خوشمزه و گردی میباشد که در سراسر دنیا طرفداران بسیاری دارد و جزء شیرینی های محبوب به شمار می آید و در میان وعده ها آن را میل می کنند. این شیرینی خوشمزه از سرخ کردن خمیری خاص در روغن به وجود می آید و انواع مختلفی از آن در سراسر دنیا وجود دارد.

پیراشکی از شیرینی های مشابه دونات می باشد که از گذشته در ایران پخته می شده و شهرت زیادی داشته میباشد. دستورهای متفاوتی برای پخت پیراشکی و دونات وجود دارد در ادامه یک روش را برای شما آورده ایم. برای طرز تهیه پیراشکی شکلاتی خانگی مشابه دستور زیر عمل کنید.

برای رژیمی بودن دونات و پیراشکی می توانید آن ها را داخل فر بپزید.

مواد لازم برای تهیه دونات شکلاتی:

 شیر یا آب ولرم 1 لیوان
 شکر 4 قاشق غذاخوری
 مایه خمیر بی‌درنگ 1 قاشق غذاخوری
تخم مرغ 2 رقم
 نمک نوک قاشق چایخوری
 کره ی نرم شده 70 گرم
 آرد 4 لیوان
بیشتر بخوانید:  طرز تهیه انواع کیک عصرانه ساده و شکلاتی

دستور پخت دونات شکلاتی :

برای طرز تهیه دونات شکلاتی، ابتدا 1 لیوان شیر را ولرم کنید تا حدی که انگشت را نسوزاند و بعد به آن 1 قاشق غذاخوری شکر افزایش کنید و هم بزنید.

بعد 1 قاشق غذاخوری پودر مایه خمیر بی‌درنگ را روی آن بپاشید و سپس در کاسه را ببندید و 10 لحظه در جای گرم قرار بدهید تا خمیر مایه عمل بیاید. (پف می کند و روی آن کف می شود در غیر این صورت، مایه خمیر تبهکار بوده و عمل نکرده میباشد)

داخل کاسه دیگری تخم مرغ ها و نمک و کره نرم شده و 3 قاشق غذاخوری شکر (می شود 5 قاشق هم ریخت) را کمی با همزن دستی بزنید سپس مایه خمیر را افزایش کنید و حدود 3/5 الی 4 لیوان آرد الک شده افزایش کنید. تا حدی آرد بزنید که خمیر نرمی بدست بیاید.

مواد را با دست مخلوط کنید و ورز بدهید تا حدی که خمیر به دست نچسبد آرد افزایش کنید مراقب باشید آرد زیادی نریزید که خمیر سفت می شود. حدود 10 لحظه خمیر را ورز بدهید و آن را بلند کنید و داخل کاسه بکوبید. سپس در کاسه را سلفون بکشید و با حوله ای بپوشانید. بعد در مکان گرمی حدود 1 ساعت قرار بدهید تا حجم آن 2 مساوی شود.

بیشتر بخوانید:  طرزتهیه شیرینی زبان و پاپیون

در این مرحله اگر داخل خمیر انگشت بزنید جای انگشتتان پر نمی شود. بعد با کمی ورز دادن پف خمیر را بگیرید. اکنون چانه های کوچکی از خمیر بردارید و با کف دست صاف کنید و آن را قالب گرد بزنید و وسط آن را با قالب کوچکی بردارید (می توانید از قالب دونات استفاده کنید).

کف یک سینی را چرب کنید و دونات ها را داخل آن بچینید و روی آن ها را با حوله بپوشانید، حدود 5 لحظه به آن ها استراحت بدهید سپس به آرامی آن ها را بردارید و داخل روغن داغ و انبوه سرخ کنید.

زمانی که یک جهت دونات طلایی شد آن را برگردانید تا جهت دیگر هم نیمه سرخ شود و بعد دوباره برگردانید تا کاملا طلایی شوند.

بعد از سرخ شدن آن ها را روی دستمال آشپزخانه قرار بدهید تا روغن اضافی آن ها برود. بعد به سلیقه ی خود آن را تزیین کنید. ( با شکلات یا پودر قند و … )

%name طرز تهیه ی دونات شکلاتی

دستور دونات شکلاتی

نکته برای تهیه دونات شکلاتی:

روشی که برای سرخ کردن در دو مرحله گفته شد سبب می شود که دونات ها بیشتر پف کنند و کامل مغز پخت شوند.

بیشتر بخوانید:  طرز تهیه 4 مدل شیرینی فانتزی

 برای قالب زدن دونات ها می توانید از دهانه ی لیوان و درب بطری نوشابه استفاده کنید.

 برای سرخ کردن دونات ها از تابه ای کوچک استفاده کنید تا روغن کمتری مصرف کنید.

 تمرکزفکر کنید قطعا از آرد و خمیرمایه ی مرغوب استفاده کنید.

 برای طرز تهیه دونات یا پیراشکی شکلاتی می توانید چند قاشق پودر کاکائو را با آرد آن مخلوط کنید.

 آرد باید 2-3 بار الک شود.

 تخم مرغ ها باید قطعا به دمای محیط رسید باشند هرگز تخم مرغ را بلافاصله از یخچال خارج نکنید و از آن برای تهیه ی کیک و شیرینی استفاده کنید.

%name طرز تهیه ی دونات شکلاتی

آموزش دونات شکلاتی

مواد لازم برای تزئین روی دونات:

 شکلات کاکائویی  100 گرم
 شکلات شیری  50 گرم
 ترافل به مقدار لازم
 پودر گردو یا پسته  به مقدار لازم

طرز تهیه شکلات برای دونات شکلاتی :

شکلات کاکائویی و شکلات شیری را به روش بن ماری ذوب کنید و روی دونات ها بریزید و در آخر با ترافل و پودر گردو و پسته آن ها را تزیین کنید.

 

منبع: بیتوته

مطلب پیشنهادی

طرز تهیه انواع کیک عصرانه ساده و شکلاتی

طرز تهیه کیک عصرانه طرز تهیه کیک عصرانه خوشمزه انواع کیک عصرانه شکلاتی، ساده و …