نشاسته ذرت چیست و چه کاربردهایی دارد؟

 %name نشاسته ذرت چیست و چه کاربردهایی دارد؟

دوستی با خواص و کاربرد نشاسته ذرت

خواص و کاربرد فوق العاده نشاسته ذرت

نشاسته ذرت نوعی نشاسته می باشد كه طی فرآيندی از دانه های ذرت گرفته می شود. و مشابه نشاسته های ديگر معمولا عامل غلظت در غذاها و شيرينی ها می باشد.

نشاسته ذرت:

نشاسته ذرت طی فرآیندی از دانه ذرت استخراج می شود پس در واقع برای تهیه نشاسته ذرت نیاز به دستگاه های مخصوص صنعتی و طی فرآیندهای مختلف می باشد پس نمی توان آن را در منزل تهیه کنید. نشاسته ذرت مشابه سایر نشاسته ها عامل غلظت می باشد و می تواند بافت محصولات غذایی را غلیظتر نماید

نشاسته ذرت بافت خاص و نرمی دارد، اگر مقداری نشاسته ذرت را بین دو انگشت جنبش دهید صدای خاصی شبیه به جیر جیر می شنوید اما بافت آن در حالت معمول نرم و لطیف می باشد بدون اینکه هیچ زبری حس کنید. نشاسته ذرت آرد سفید رنگ می باشد که می تواند در انواع سوپ، انواع دسر و انواع سس استفاده شود و به آنها غلظت و بافت بهتر دهد

متداول ترین نشاسته ای که در ایران استفاده می شود نشاسته گندم می باشد که به نشاسته یا نشاسته گل نامیده می شود. نشاسته گندم با نشاسته ذرت کاملا گوناگون می باشد و اصلا نمی توان در دستوری که نشاسته ذرت دارد از نشاسته گندم استفاده کنید

نشاسته ذرت را می توانید از فروشگاههای بزرگ یا فروشگاه های لوازم قنادی تهیه کنید. نشاسته ذرت با نام corn starch .شناخته می شود

نشاسته ذرت بافت فوق العاده نرمی دارد. در حدی كه اگر شما نشاسته را بين انگشتان لمس كنيد صدای جيغ جيغ ناخوشايندي را می شنويد و عملا هيچ زبری ای احساس نخواهيد كرد.

%name نشاسته ذرت چیست و چه کاربردهایی دارد؟

کاربرد نشاسته ذرت برای پوست

کاربرد و خواص نشاسته ذرت

 ذرت غذای خوبی برای پیشگیری سرطان می باشد.

سرشار از انرژی

هر یک از کالری موجود در نشاسته ذرت از محتوای کربوهیدراتی آن سرچشمه می ‌گیرد. نشاسته ی ذرت به شما کمک می ‌کند تا کربوهیدرات بیشتری دریافت کنید که این کربوهیدرات ‌ها هم به شما کمک کنند تا  انرژی لازم برای گنجایش‌ های بدنی بنیادی شما از جمله نبض، نفس کشیدن و جنبش را تامین کنند.

بیشتر بخوانید:  ترفندهای نگهداری میوه و سبزیجات

ذرت دارای بها غذايی بسیاری می باشد در آن به علت نداشتن گلوتن (ماده چسب گندم) قابليت تهيه نان را ندارد. بنابراين برای تهيه نان ذرت آن را با در ساير غلات مخلوط می كنند.

درد و ناراحتی های دستگاه ادراری را تسکین می دهد.

التیام گزیدگی

اگر موقعیت گزیدگی را بخارانید یا در معرض نم و باکتری ها قرار بدهید بدتر خواهد شد. موقعیت گزیدگی را پاکیزه و خشک نگه دارید و برای کاهش خارش آن ناحیه، لایه ای از نشاسته خمیر شده با آب سرد روی آن قرار بدهید.

کاهش التهاب خورشید سوختگی و نیش حشرات

3 قاشق غذاخوری از نشاسته ذرت را با آب سرد مخلوط کنید تا حالت خمیری به خود بگیرد. سپس این خمیر را بر روی ناحیه صدمه دیده بمالید. نشاسته ذرت به کاهش التهاب ناشی از خورشید سوختگی و همچنین گزش حشرات کمک می کند.

%name نشاسته ذرت چیست و چه کاربردهایی دارد؟

راهنمای استفاده از نشاسته ذرت

استفاده به عنوان پودر بچه خانگی

نشاسته ذرت، جایگزینی عالی برای پودر بچه می باشد. بعد از دوش، روی پایان نوزاد بمالید تا نم مانده را جذب کند. قبل از استفاده محتاط باشید.

سوختگی پای نوزاد

با مشکل سوختگی پا در نوزادان با کمی نشاسته آسان برخورد کنید. ایمن تر از پودر تالک و کرم پوشک می باشد و می ‌تواند به طور مرتب بدون هیچ نگرانی مورد استفاده قرار گیرد. هر بار که پوشک عوض می ‌کنید، کمی نشاسته ذرت را روی پای کودک بمالید.

از بین بردن بوی کفش

ریختن نشاسته ذرت در کفش با جذب عرق از ایجاد بوی نامطبوع پیشگیری می کند.

رفع کردن بوی بد پا

بوی پا در واقع یک وضعیت بد می باشد که از قارچی ایجاد می ‌شود که در لایه بالایی پوست پا رشد می کند. قارچ ها در مناطق گرم و مرطوب رشد می کنند و به همین دلیل می باشد که این شرایط اغلب در ورزشکاران رخ می‌ دهد چرا که پای آن ها در کفش عرق می کند. شایستگی جذب نم نشاسته ی ذرت، آن را یک درمان پیشگیرانه بزرگ تبدیل می‌ کند. تنها روی پاهای خود را کمی نشاسته ذرت بپاشید تا خشک بمانند و از رشد قارچ پیشگیری کنند.

%name نشاسته ذرت چیست و چه کاربردهایی دارد؟

خواص نشاسته ذرت

پاک کردن لکه های چربی

برای پاک کردن لکه های چربی از روی لباس نشاسته ی ذرت را بر روی لکه بپاشید و اجازه دهید تا 20 لحظه باقی بماند. سپس مطابق معمول آن را بشویید.

بیشتر بخوانید:  تزیینات سفره عقد

پاک کردن لکه های قالی

از نشاسته ذرت برای از بین بردن لکه های چربی و کثیفی های قالی می توان استفاده کرد. برای اینکار نشاسته ذرت را بر روی لکه قالی بپاشید و پس از 20 لحظه، جاروبرقی بکشید. در صورتی که لکه از بین نرفت این کار را ازسرگیری کنید.

از بین بردن چربی مو

در مواقعی که امکان یا مجال شستشوی موهای خود را ندارید، مقداری از نشاسته ذرت را روی تفاوت سر خود بپاشید. بعد از مدتی با برس موهای خود را مرتب کنید مشاهده خواهید کرد که نشاسته چربی موهای شما را به خود جذب کرده می باشد.

نشاسته ذرت رفع کننده بوی بد زیر بغل

از نشاسته ی ذرت می توان به عنوان رفع کننده بوی بد زیر بغل نام برد. 1/4 فنجان جوش شیرین و نشاسته ذرت را با هم مخلوط کنید و به خوبی تکان دهید. با اسپری این مخلوط را به زیر بغل اسپری کنید تا از شر بوی بد زیر بغل رهایی پیدا کنید.

%name نشاسته ذرت چیست و چه کاربردهایی دارد؟

نحوه ی استفاده از نشاسته ذرت برای پوست

درمان سوزش خط سینه

بسیاری از زنان با استفاده از نشاسته ذرت، خارش پوست را در زیر سینه رفع می کنند. نشاسته ی ذرت به خشک نگه داشتن پوست و پیشگیری از رشد قارچ کمک می ‌کند.

بیشتر بخوانید:  آموزش ساخت تیبگ شیشه ای

نشاسته ذرت ماسکی برای صورت

به آسودگی این ماسک صورت را تهیه کنید. 2  قاشق غذاخوری شیر و نشاسته ذرت را با یک سفیده تخم مرغ به سرعت هم بزنید. خمیر بدست آمده را روی صورت خود بزنید و 15 لحظه به حال خود رها کنید. بعد از پاک کردن ماسک پوستی شاداب خواهید داشت.

از شر سوسک ها خلاص شوید

مخلوطی از نشاسته ذرت و گچ را با مقادیر مساوی آماده کنید و مخلوط را در ترک ‌ها به کار ببرید.

%name نشاسته ذرت چیست و چه کاربردهایی دارد؟

فواید نشاسته ذرت

نشاسته ی ذرت سبب چاقی می شود

افرادی که قصد چاق شدن و افزایش وزن دارند و می خواهند کالری زیادی را به رژیم غذایی شان افزایش کنند پیشنهاد می شود که نشاسته ی ذرت را در رژیم غذاییشان افزایش کنند.

بنابراین افزودن این ماده به افراد دارای دیابت و یا چاقی توصیه نمی شود. افزایش کردن نشاسته ی ذرت هیچ گونه بها غذایی افزایش نمی کند تنها میزان کالری دریافتی را افزایش می دهد.

 نشاسته ذرت از لحاظ طعم و بو و رنگ، خنثی و بی رنگ می باشد و این هم از دیگر دلیل‌ها استفاده از این نشاسته در شیرینی پزی و کیک پزی می باشد. البته این ویژگی کمک زیادی به تزئین هایی که با فوندانت صورت می گیرد می کند. در برخی کرم ها هم از نشاسته ذرت و آرد گندم برای غلظت استفاده می شود. در دستور رولت و کیک اسفنجی آسان از نشاسته ذرت برای لطافت بافت کیک می توان استفاده کرد.

 از نشاسته ذرت معمولاً برای قوام دادن به سس و سوپ استفاده می شود. در صورتی که نشاسته ذرت را در مایعی حرارت بدهیم، آن مایع قوام می یابد. خاصیت دیگر نشاسته ذرت این می باشد که سُس ترکیب شده با آن برخلاف آرد گندم تقریباً روشن می باشد.

 

منبع: بیتوته

مطلب پیشنهادی

دلایل بوی بد کولر آبی چیست و چگونه میتوان آن را برطرف کرد؟

بوی بد کولر آبی چگونه از بوی بد کولر آبی خلاص شویم؟ به وجود آمدن …