پشم سنگ چیست؟ کاربرد و انواع پشم سنگ

%name پشم سنگ چیست؟ کاربرد و انواع پشم سنگ

دوستی با پشم سنگ: کاربرد، ویژگی‌ها و انواع آن

درباره پشم سنگ چه میدانید؟

پشم سنگ یا Rockwool یک پوشش و عایق حرارتی، صوتی یا رطوبتی میباشد که تحمل دمای آن از -۳۰ تا +۷۵۰ درجه سانتیگراد می‌باشد. به دلیل ضریب انتقال حرارتی زیاد پایین و قدرت عایقی ۳۳ مساوی دیوار بتنی یا ۲۲ مساوی دیوار آجری و فواید بسیاری که دارد در صنایع مختلف به شکل‌های گوناگون مورد تولید و مورد استفاده قرار داده می‌شود.

پشم سنگ چیست؟

همانطور که گفته شد پشم سنگ عایقی زیاد عالی تشکیل شده از الیاف معدنی میباشد. دلیل انتخاب این نام برای آن مواد اولیه تشکیل دهنده پشم سنگ یعنی سنگ بازالت می‌باشد. این سنگ که باقی مانده تلاش‌های آتشفشان‌هاست در گروه سنگ‌های آذرین قراردارد.

از پشم سنگ در صنایع متعددی از جمله ساختمان سازی،‌ استدیوهای ضبط و تولید موسیقی،‌ سینماها،‌ صنایع پتروشیمی و پالایشگاه‌ها، اجاق یا کوره‌ها، دیگ‌های بخار، دودکش‌ها، کانال‌های هوا و بسیاری موارد دیگر استفاده می‌شود. با وجود مزایای زیاد زیاد پشم سنگ مشابه پیشگیری از پخش شدن آتش یا داغ شدن ستون و ریزش ساختمان، عایق صوتی عالی و صرفه جویی در انرژی و… استفاده از این محصول معایبی نیز دارد که در ادامه به بررسی دقیق‌تر آنها می‌پردازیم.

نحوه تولید پشم سنگ

برای تولید آن سنگ بازالت را در دمای ۱۵۰۰ درجه سانتی‌گراد ذوب می‌کنند و با استفاده از فن‌آوری و روش‌هایی خااص آن را به الیاف زیاد ریز با قطر میکرونی تبدیل می‌کنند. تقریبا پایان مواد اولیه تشکیل دهنده پشم سنگ را سنگ بازالت تشکیل می‌دهد و تنها ۳ درصد مواد اولیه به روغن‌ها و سایر مواد مورد نیاز برای شکل دهی الیاف با توجه به نوع محصول اختصاص داده می‌شود.

انواع پشم سنگ

پشم سنگ که در انواع مختلفی از جمله خام و فله‌ای، پتویی، تخته‌ای، لوله‌ای و لحافی تولید می‌شود. در ادامه به معرفی انواع پشم سنگ و کاربرد آنها می‌پردازیم.

کاربرد انواع پشم سنگ

عایق پشم سنگ کاربردهای بسیاری در صنایع امروزی دارد به طوری که ۴۴ درصد عایق‌های به کار رفته در صنایع مختلف و ساختمان‌ها را تشکیل می‌دهد. این عایق‌ها در پنج نوع تولید می‌شوند و هرکدام برای بعضی صنایع حیاتی هستند که عبارتند از:

بیشتر بخوانید:  آشنایی با پتاسیم

• پشم سنگ تخته‌ای

%name پشم سنگ چیست؟ کاربرد و انواع پشم سنگ

پشم سنگ تخته ای نوعی رایج از پشم سنگ

یکی از پرکاربردترین انواع پشم سنگ میباشد که در صنایع مختلفی از جمله ساختمان سازی (به عنوان عایق صوتی-حرارتی برای کف، سقف و دیوارها) و صنایع کوره سازی، پالایشگاه‌ها و پتروشیمی به کار می‌رود. این محصول در کلفتی‌های مختلف تولید و استفاده می‌شود.

• پشم سنگ فله‌ای

%name پشم سنگ چیست؟ کاربرد و انواع پشم سنگ

پشم سنگ فله ای مناسب برای محیط های بدون شکل هندسی

از این نوع سمت عایق صوتی حرارتی استفاده می‌شود و روند تولید آن به صورت پشم سنگ خام می‌باشد. از پشم سنگ فله ای برای پر کردن فضاهایی بدون شکل هندسی منظم استفاده می‌کنند.

• پشم سنگ لحافی

از دیگر انواع پشم سنگ می‌باشد که به صورت رولی تولید و بدون روکش یا روکش آلومینیومی، کاغذ کرافت و… ارائه می‌شود. این نوع انعطاف متوسطی دارد و برای عایق کاری سقف ساختمان‌ها، سوله‌ها، سقف‌های کاذب، دیوارها، کانال‌های تهویه هوا و به طور کلی سطوحی با خمیدگی کم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

• پشم سنگ پتویی

%name پشم سنگ چیست؟ کاربرد و انواع پشم سنگ

پشم سنگ پتویی نوعی کاربردی و پر مصرف از انواع پشم سنگ

برای تولید این نوع عایق از هیچ نوع عامل پیوندی استفاده نمی‌شود و در برخی زمینه‌ها مشابه عایق کاری ماشین آلات، تجهیزات صنعتی و لوله‌های ضخیم و… به عنوان یک عایق حرارتی-صوتی ضروری میباشد.

• پشم سنگ لوله

%name پشم سنگ چیست؟ کاربرد و انواع پشم سنگ

پشم سنگ لوله که در صنایع مختلف به کار می رود.

این نوع برای عایق کاری لوله‌ها در تاسیسات مختلف استفاده می‌شود. تولید آن در قطر استاندارد لوله‌های موجود در بازار و با کلفتی‌های مختلف صورت می‌گیرد.

البته این موارد تنها استفاده‌های پشم سنگ نیست و از آنها برای کاهش هزینه‌ی بالای انرژی هنگام ساخت و استفاده ساختمان‌ها استفاده می‌شود. در کشورهای پیشرفته بیشترین مصرف انرژی در بخش صنعت استفاده می‌شود اما متاسفانه در ایران این انرژی در بخش ساختمان‌های مسکونی و اداری تلف می‌شود. بدین ترتیب سرمای‌های ملی از بین رفته و محیط زیست و سلامت مردم نیز در معرض خطراتی قرار می‌گیرند.

همچنین مقاومت بالایی در مساوی آتش و افروخته نشدن دارد. به همین هنگام آتش‌سوزی سازه‌های فلزی و اسکلت بندی ساختمان را از جذب حرارت و ریزش در امان نگه می‌دارد. بسته به نوع پشم سنگ و عوامل دیگری آنها در مساوی آتش سوزی تا ده ساعت مقاومت می‌کنند. همچنین از پشم سنگ برای بستر کاشت بدون خاک نیز استفاده می شود.

مزایا و معایب استفاده از پشم سنگ

همانطور که تا اینجای مقاله متوجه شدید استفاده از پشم سنگ در بسیاری از موارد ضروری میباشد و در حفظ محیط زیست و سلامت انسان‌ها (از راه کم شدن آلودگی‌های زیست محیطی و…) تاثیر بسزایی دارد.

این الیاف نسبت به عایق‌های دیگر تحمل دمای بیشتری دارد و موارد استفاده آن نیز گسترده‌تر می‌باشد.  مقاومت در مساوی آب و نم از دیگر ویژگی‌های سنگ پشم می‌باشد.

امروزه محققین پی برده‌اند که مواجه شدن با گرد و گردوخاک و الیاف مواد لیفی مشابه پشم سنگ، پشم سرباره یا پشم شیشه برای انسان‌ها و حیوانات مشکلاتی ایجاد می‌کند. به همین دلیل در کشورهای بسیاری قوانین سختگیرانه برای ایمنی در به‌کارگیری این مواد و تولید آنها تصویل شده میباشد. شرکت‌های مختلف در تلاشند با تولید محصولاتی با کیفیت برتر، اثرات بهداشتی کمتر و ثبات زیستی پایین‌تر این مالیات را کم کنند.

در رابطه با تاثیرات پشم سنگ برای سلامتی نیازمند آزمایش‌های بلند مدتی میباشد که مضر بودن آنها قطعا تایید شوند. اما به طور کلی در برخی منابع اثرات منفی آن کمتر از پشم شیشه میباشد. البته ممکن میباشد این محصول در صورت ارتباط طولانی سبب ایجاد آلرژی‌های پوستی، سوزش چشم و… شود.

برای پیشگیری از این اتفاقات رعایت نکات ایمنی هنگام نصب، یعنی استفاده از ماسک و دستکش مخصوص، عینک و وسایل بهداشتی ضروری میباشد. ممکن میباشد هنگام نصب ذرات پشم سنگ ریخته و داخل سیستم تنفسی یا چشم شوند که در این صورت آلرژی‌های پوستی، سوزش چشم یا مشکلات تنفسی برای شخص ایجاد می‌شود. از دیگر معایب آن نیز می‌توان به افت کیفیت عایق‌ها پس از گذشت زمانه، ریزش محصول به مرور در صورت انتخاب غلط و هزینه نسبتا بالا برای استفاده اشاره کرد.

%name پشم سنگ چیست؟ کاربرد و انواع پشم سنگ

رعایت ایمنی در تولید و نصب پشم سنگ از ایجاد صدمه پیشگیری می کند.

به طور کلی باید در استفاده از پشم سنگ تمرکزفکر کنیم و رعایت نکات ایمنی، بهداشتی و اصول اولیه ضروری هستند. همچنین انتخاب نوع و کیفیت محصول تاثیر بسیاری دارند. برای مانند با انتخاب درست و پیشگیری از افت کیفیت و ریزش، نیاز آن به بازسازی به زمانه دورتری تعویق شده و با کاهش مصرف انرژی سبب صرفه جویی در هزینه‌ها نیز می‌شود.

بیشتر بخوانید:  همه چیز در مورد درخت چنار درختی بلند قامت و مقدس

برای کار با آن، برش و نصب علاوه بر رعایت نکات ایمنی باید از تجهیزات مخصوص استفاده شود.

تاثیر پشم سنگ بر سلامتی و بروز سرطان

تحقیقات بسیاری توسط انجمن بین المللی تحقیقات سرطان بر روی اثرات مواد مختلف و سرطان زایی آنها روی انسان انجام شده میباشد. طبق مطالعاتی که در آنها حیوانات آزمایشگاهی از راه استنشاق در معرض الیاف پشم سنگ بودند هیچ افزایشی در شیوع تومورهای ریوی مشاهده نشد. طبق این برآورد‌ها که بیشتر به مطالعات کوهرت آمریکا و اروپا مرتبط هستند، استفاده از این الیاف سبب بروز خطر سرطان یا تومور دیگری نمی‌شود و استفاده از آنها بلامانع میباشد. البته مدارک زیاد محدودی نیز برای سرطان زایی پشم سنگ در حیوانات آزمایشگاهی وجود داشته میباشد اما با توجه به نتایج و ناکافی بودن این مدارک، استفاده از پشم سنگ سبب بروز سرطان نمی‌شود.

بهتر میباشد بدانید که ماده اصلی تشکیل دهنده این عایق سیلیس بوده که در پس از جستجوی صنعت‌گران برای جانشین مناسب برای استفاده از عایق‌هایی که دارای مواد سرطان زا و مخل سلامتی انسان‌ها نباشند مورد استفاده قرار گرفته میباشد. اما در صورت استفاده نادرست از پشم سنگ نیز ممکن میباشد مشکلات تنفسی، آلرژی یا قلبی عروقی و… در شخص پدیدار شوند.

جمع بندی

پشم سنگ به عنوان یک عایق چندکاره و مقاوم با مزایای بسیاری میباشد که در صورت رعایت اصول و ایمنی، استفاده از مواد مرغوب و با کیفیت تاثیر منفی زیاد کمی نیز بر سلامت و محیط زیست می‌گذارد. استفاده از آنها ممکن میباشد در ابتدا پر هزینه‌تر به نظر برسد اما با انتخاب درست می‌توانید تا یک مدت طولانی مصرف انرژی را کاهش داده و در هزینه‌ها صرفه جویی کنید. همچنین سروصدای کمتر در ساختمان، مقاومت دربرابر آتش سوزی و نم از دیگر دلیل‌ها مورد توجه بودن این محصول هستند.

 

منبع: بیتوته

مطلب پیشنهادی

معرفی گیاه گل سنگ، روش پرورش و تکثیر

گیاه گل سنگ صورتی و سفید همه چیز درباره گیاه گل سنگ گل سنگ گیاهی کوچک …