رشته خلبانی و هوانوردی

تست پزشکی در بخش هواپیماهای غیر نظامی (Civil) هم چون مسافرتی حاوی 2 گواهی نامه کلاس 1 و کلاس 2 می باشد.

گواهی نامه کلاس 2 برای دانشجویان PPL و خلبانان دارای گواهی نامه PPL و یا مهندس پرواز و ناوبر می باشد و گواهی نامه کلاس 1 برای دانشجویان CPL و IR و خلبانان دارای گواهی نامه CPL و IR.

به طور کلی نیز شرایط تست های مختص کلاس دو نیز آسان تر می باشند.

– نوارهای قلبی و مغری، اکو قلب، مانیتورینگ هولتر در صورت لزوم

– بینایی سنجی حاوی تست های استانداردی برای معاینه دید میانه، نزدیک بینی، دور بینی، اعماق دید شخص، تست رنگ سمت بررسی کور رنگی و موارد مشابه دیگر

– شنوایی سنجی حاوی آدیومتری برای بررسی فرکانس های ۱۲۵ و ۲۵۰ و ۵۰۰ و ۱۰۰۰و ۲۰۰۰ و ۳۰۰۰ و ۴۰۰۰ و ۸۰۰۰ هرتز برای هردوگوش در مدت روزگار خاص،

– بررسی سلامت ریه ها و سینوس ها به کمک عکس ها ها و نوار ریه

– تست های روان سنجی و بررسی کردار شخص در جایگاه های مختلف و تحت فشارهای عصبانی

در صورتی که متقاضی بتواند تست های پزشکی فوق را طی نماید، کارت AMC به او تعلق می گیرد که مجوز ورود او به این رشته از لحاظ سلامت فیزیکی و روحی می باشد.

یک دانشجوی خلبانی باید جسور، نترس و شجاع باشد و همچنین لازم می باشد که دلداده این رشته بوده و فردی منضبط و منظم باشد.

%name رشته خلبانی و هوانوردی

دروس رشته ی خلبانی

 

درس های‌ رشته‌ ی خلبانی :

دروس‌ پایه رشته خلبانی‌:

ریاضی‌ ، فیزیک‌ پایه‌، سرشماری و احتمالات‌، معادلات‌ دیفرانسیل‌.

دروس‌ اصلی رشته خلبانی‌:

رایانه و برنامه نویسی‌، ارتعاشات‌ عمومی‌، استاتیک‌، مبانی‌ مهندسی‌ برق‌، دینامیک‌ عمومی‌، اصول‌ ایمنی‌ پرواز، الکترونیک‌ عمومی‌، آئرودینامیک‌ عمومی‌، اصول‌ هوانوردی‌، موتورهای هواپیما، سیستم های‌ الکتریکی‌ و الکترونیکی هواپیما، ناوبری‌ هوائی‌، هواشناسی‌، فیزیولوژی‌ هوائی‌، قوانین‌ و مقررات‌ هوانوردی‌.

دروس‌ تخصصی‌ رشته خلبانی:

مقاومت‌ مصالح‌، مبانی‌ مدیریت‌ و تحقیق‌ در عملیات‌، ایرودینامیک‌ سیالات‌ تراکم‌پذیر، انتقال‌ حرارت‌ عمومی‌، مکانیک‌ پرواز کاربردی‌، زبان‌ تخصصی‌، پرواز اولیه‌، پرواز پایه‌ ، پرواز پیشرفته‌ نظامی‌ ، پرواز تخصصی‌ نظامی‌.

بیشتر بخوانید:  آشنایی با پتاسیم

مسلط به زبان انگلیسی از شرایط لازم رشته ی خلبانی می باشد.

از آنجایی که کلیه کتاب های هوانوردی و درس هایی که در هواپیمایی داده می شوند به زبان انگلیسی می باشد و زبان انگلیسی به عنوان زبان بین المللی هواپیمایی انتخاب شده می باشد، مسلط به زبان انگلیسی از ضروریات خلبانی می باشد. داوطلب خلبانی باید از ضریب هوشی خاصی برخودار باشد. از کلیه افرادی که داوطلب خلبانی هستند آزمون های هوشی گرفته می شود. در این آزمون ها میزان واکنش، قدرت تجزیه و تحلیل و هوشیاری داوطلب بررسی و اندازه گیری می شود.

قوانین ورود به رشته خلبانی :

قوانین کلی در مورد ورود به دوران های تعلیماتی و ابتدا خلبانی به این صورت هستند:

داشتن پایان نامه دیپلم

داشتن کارت پایان خدمت وظیفه عمومی یا معافیت دائم غیر پزشکی و یا معافیت تحصیلی

لااقل سن 18 سال

لااقل قد 165 سانتیمتر

احراز شایستگی پزشکی طبق استاندارد اداره طب هوایی سازمان هواپیمائی کشوری

تدیّن به یکی از ادیان قانونی کشور

عدم اعتیاد و عدم سوء پیشینه

احراز شایستگی اخلاقی توسط اداره کل حراست سازمان هواپیمایی کشوری

%name رشته خلبانی و هوانوردی

قوانین رشته ی خلبانی

 

دانشگاه های برتر خلبانی

رشته خلبانی در کشورهای مختلف در سراسر جهان درس دادن می شود، اما برخی از دانشگاه ها که توانسته اند به استانداردهای معین‌کردن شده در آموزش خلبانی برسند، دانشجویان بین المللی هم جذب کرده و به آموزش این رشته به آن ها می پردازند. برای نخبگان و کسانی که میل‌کردن دارند در این رشته به تحصیل بپردازند، آگاهی از دانشگاه های معتبر جهان که در لیست QS قرار دارند و بالاترین سطح کیفیت را در آموزش دارند، اهمیت زیادی دارد، از این رو به برخی از دانشگاه های برتر جهان در رشته خلبانی می پردازیم.

بیشتر بخوانید:  معرفی رشته عكاسی

دانشگاه خلبانی کرووگراد

این دانشگاه در کشور اوکراین در شهر کرووگراد واقع می باشد و یکی از معتبرترین دانشگاه های خلبانی به حساب می آید که خوشبختانه مورد تایید وزارت علوم ایران هم بوده و افرادی که پس از تحصیل به ایران باز می گردند، مشکلی برای تایید مدرک خود توسط وزارت علوم ایران ندارند. این دانشگاه عضو ایکائو نیز می باشد و دوران خلبان عمومی به زبان انگلیسی و دوران پرواز تخصصی به زبان روسی در این دانشگاه برگزار می شود.

دانشکده خلبانی رویال ویکتوریا در استرالیا

این دانشکده یکی از بهترین و قدیمی ترین دانشکده های پرواز در بندر فیلیپ استرالیا می باشد. فرودگاه مورابین در بندر فیلیپ قرار داشته و دانشجویان دوران خلبانی در این فرودگاه آموزش می بینند. دوران های خلبانی خصوصی، خلبانی بازرگانی، خلبانی با هواپیمای تک موتوره، خلبانی با هواپیمای دو موتوره،پرواز با هواپیماهای پیشرفته، پرواز در شب و دوران استادی خلبانی از مهم ترین آموزش های این دانشکده می باشد.

خلبانی در دانشگاه سویین برن استرالیا

در این دانشگاه دوران کارشناسی و کارشناسی ارشد خلبانی با بالاترین سطح تعلیماتی برگزار می شود. دوران کارشناسی این دانشگاه 3 ساله می باشد که با همکاری دانشکده هوایی آکسفورد ( از بهترین دانشگاه های هوانوردی جهان) برگزار می شود. این دانشگاه از معتبرترین و بهترین دانشگاه های خلبانی در سطح جهان محسوب می شود که مورد تایید وزارت علوم ایران نیز هست.

دانشگاه ایالتی سنت پترزبورگ روسیه

در حال حاضر ابر قدرت دنیا در رشته هوانوردی و هوا و فضا کشور روسیه می باشد. پس بدیهی می باشد که بهترین دانشگاه های جهان در صنعت هوانوردی دانشگاه های روسیه باشند. دانشگاه ایالتی سنت پترزبورگ روسیه با پیشرفته‌ترین دانش فنی های روز دنیا، رشته خلبانی را با انواع وسایل حمل و نقل هوایی درس دادن می کند. دانشجویان این دانشگاه زندگی در یک شهرک پیشرفته‌ی هوایی را تجربه می کنند و مهارت زیادی را در پرواز کسب می نمایند.

بیشتر بخوانید:  معرفی رشته هوشبری

دانشگاه خلبانی مسکو، دانشگاه خلبانی لیاپیدوسکی، دانشگاه خلبانی ساسوسکی، دانشگاه خلبانی ژنرال بوگایوف از دیگر دانشگاه های خلبانی روسیه به شمار می روند که در سطح جهانی مطرح بوده و امکان تحصیل در آن ها برای دانشجویان و دانش آموزان نخبه سراسر جهان وجود دارد.

موسسه دانش فنی ماساچوست، انستیتوی فناوری جورجیا، آکادمی دریایی ایالات متحده، آکادمی نیروی هوایی ایالات متحده، دانشگاه پوردو، موسسه پلی روش رنسلر، دانشگاه ایالتی اوهایو، دانشگاه هوانوردی embry-riddle در سراسر جهان، موسسه پلی روش ویرجینیا، دانشگاه ایالتی سن خوزه جزء ده دانشگاه برتر هوانوردی در آمریکا و جهان محسوب می‌شوند.

دانشگاه های خلبانی در ایران

دانشکده خلبانی سپاه و ارتش، دانشکده صنعت هواپیمایی کشور، دانشکده صنعت هواپیمایی مهرآباد، دانشکده صنعت هواپیمایی در برخی از شهرهای ایران جزء استثنائات بوده و افراد آموزش دیده در این دانشگاه ها به عنوان خلبان نظامی و غیر نظامی به طور قانونی پرکاری می کنند.

جایگاه‌ شغلی‌ در ایران :

شاخه خلبانی‌ تنها در دانشگاه‌ علوم‌ و فنون‌ هوایی‌ شهید ستاری‌ ارائه‌ می شود و تمامی‌ دانشجویان‌ این‌ دانشگاه‌ از ابتدای ورود بورسیه‌ می شوند و با درجه‌ ستوان‌ دومی‌ دانش آموخته‌ می شوند و در روزگار خدمت‌ در نیروی‌ هوایی،‌ مسکنی‌ مناسب‌ و مطابق‌ ضوابط‌ نیروی‌ هوایی‌ دریافت‌ می کنند. شاخه‌ مراقبت‌ پرواز هم در دانشگاه‌ علوم‌ و فنون‌ هوایی‌ شهید ستاری‌ و دانشکده‌ صنعت‌ هواپیمایی‌ کشوری‌ ارائه‌ می شود. گفتنی‌ می باشد‌ برخی‌ از دانشجویان‌ دانشکده‌ صنعت‌ هواپیمایی‌ کشوری‌ از ترم‌ دوم‌ تحصیلی‌، در صورت‌ احراز شرایط‌ با توجه‌ به‌ نیاز شرکت های‌ هواپیمایی‌ بورسیه‌ خواهند شد و در صورت‌ سپردن‌ ضمانت خدمت‌ از انجام‌ خدمت‌ وظیفه‌ معاف‌ می شوند

در کل برای خلبان مسافربری می توانید در کلاسها و دوران های مخصوص سازمان هواپیمایی شرکت کنید که شرایط خیلی سخت و هزینه ی خیلی زیادی هم دارد.

 

منبع: بیتوته

مطلب پیشنهادی

معرفی گیاه گل سنگ، روش پرورش و تکثیر

گیاه گل سنگ صورتی و سفید همه چیز درباره گیاه گل سنگ گل سنگ گیاهی کوچک …