مختصری از تاریخ قوم بنی اسرائیل

 %name مختصری از تاریخ قوم بنی اسرائیل

خلاصه ای از سرگذشت قوم بنی اسرائیل

قوم بنی اسرائیل

«بنی اسرائیل» از اقوام یهودی هست که در قرآن کریم به صورت مفصل به توضیح زندگی، ویژگی ها و نوع برخورد آنان با پیامبران پرداخته شده هست. در قرآن کریم، 41 بار از این قوم نام برده شده هست. این قوم به فرزندان و نوادگان حضرت یعقوب گفته می شد.

«بنی»، جمع «ابن»، غالباً به معنای فرزندانِ پسر هست؛ و اسرائیل نام دیگر یا به قولی، لقب یعقوب پسر اسحاق هست که دوبار در قرآن ذکر شده هست.

بنی اسرائیل دوازده سبط یا خاندان اند که آن‌ها را از نسل دوازده پسر یعقوب می دانند.

این اصطلاح، چهل و یک مرتبه در قرآن به کار رفته هست.

«بنی اسرائیل» از اقوام یهودی هست که در قرآن کریم به صورت مفصل به توضیح زندگی، ویژگی ها و نوع برخورد آنان با پیامبران پرداخته شده هست. در قرآن کریم، 41 بار از این قوم نام برده شده هست.

«اسرائیل» واژه ای هست عبری که به صورت «اسرائین»، «اسرال» و «اسرالّ» نیز خوانده شده هست. و لقب یعقوب بن اسحق هست به معنای کسی که بر خدا پیروز گشت. در مقابل، برخی از مفسران مسلمان، آن را به معنای بنده و برگزیده خدا، گرفته اند.

و در اصطلاحی به فرزندان و نوادگان “حضرت یعقوب” (علیهالسلام) بنی اسرائیل گفته می شود، این قوم گاهی “یهود” و گاهی “عبرانیان” نیز خوانده شده اند.

در قرآن کلمه «اسرائیل» دوبار، «بنی اسرائیل» چهل بار و «بنواسرائیل» یک بار آمده هست همچنین “الیهود” هشت بار و یک بار هم “یهودی” آمده هست و چنین بر می آید که مراد از بنی اسرائیل یهود قدیم و مراد از یهود، یهودیان معاصر حضرت رسول اکرم هستند. نام دیگر بنی اسرائیل که در قرآن آمده، اسباط می باشد که به معنی نوادگان حضرت یعقوب هست.

بنی اسرائیل (بنواسرائیل)، به معنای «فرزندان و قوم اسرائیل»، نام قوم خیلی قدیمی و پر اهمیت در تاریخ و اعتقادات دینی بشر می باشد.

%name مختصری از تاریخ قوم بنی اسرائیل

گوساله پرستی قوم بنی اسرائیل در زمان حضرت موسی (ع)

مختصری از تاریخ قوم بنی اسرائیل و قوم یهود

“مختصری از تاریخ قوم بنی اسرائیل و قوم یهود” که در مجله Knowledge Quest منتشر شده هست.

به نقل از چارلز کراتامر – The Weekly Standard ، 11 مه 1998

“اسرائیل مظهر تداوم یهود هست: این تنها ملت روی زمین هست که در همان سرزمین زندگی می کند ، همان نام را دارد، به همان زبان گفت‌وگو می کند و همان خدایی را می پرستند که 3000 سال پیش می پرستیدند. شما ظروف سفالی مربوط به زمان داوودی، سکه های بارکوخبا و طومارهای 2000 ساله را مشاهده می کنید که با خطی خاص متن شده هست.”

قوم بنی اسرائیل (که به آنها “قوم یهود” نیز گفته می شود) ریشه خود را به ابراهیم می رسانند، او این عقیده را ایجاد کرد که تنها یک خدا وجود دارد، آفریدگار هستی (نگاه کنید به تورات). از ابراهیم، پسرش ییتشاک (اسحاق) و نوه یعقوب (اسرائیل) به عنوان پدرسالاران بنی اسرائیل یاد می شود. هر سه پدرسالار در سرزمین کنعان زندگی می کردند که بعداً به سرزمین اسرائیل معروف شد. آنها و همسرانشان در Ma’arat HaMachpela، مقبره پدرسالاران، در هبرون به خاک سپرده شده اند.

بیشتر بخوانید:  آموزش کاشت سبزه ی توپی

نام اسرائیل از نامی هست که به یعقوب داده شده هست. 12 پسر او هسته 12 قبیله بودند که بعداً به ملت یهود تبدیل شدند. نام یهودی از یهودا ، یكی از 12 پسر یعقوب (روبین، شمعون، لاوی، یهودا، دان، نفتالی، جاد، آشر، ایساکر، زبولون، یوسف، بنیامین) گرفته شده هست بنابراین، اسامی اسرائیل، اسرائیلی یا یهودی به افرادی با همان ریشه اشاره دارد.

فرزندان ابراهیم در حدود سال 1300 قبل از میلاد پس از خروج از مصر تحت رهبری موسی (موشه به عبری) در یک ملت متبلور شدند. بلافاصله پس از هجرت، حضرت موسی (ع) تورات و ده حکم را به مردم این ملت تازه ظهور یافته انتقال داد. پس از 40 سال در صحرای سینا، موسی آنها را به سرزمین اسرائیل سوق داد، كه در كتاب مقدس به عنوان سرزمین وعده داده شده به فرزندان پدرسالاران، ابراهیم، اسحاق و یعقوب ذکر شده هست.

مردم اسرائیل امروزی از همان زبان و فرهنگ مشترک برخوردارند که از راه میراث و رسم یهودی شکل گرفته هست و نسل های مختلف از زمان حضرت ابراهیم (حدود 1800 قبل از میلاد) ابتدا شده هست. بنابراین، یهودیان طی 3،300 سال گذشته حضور مستمری در سرزمین اسرائیل داشته اند.

حکومت بنی اسرائیل در سرزمین اسرائیل با فتوحات جاشوا (حدود 1250 قبل از میلاد) ابتدا می شود. دوران از 1000-587 قبل از میلاد به عنوان “دوران پادشاهان” شناخته می شود. برجسته ترین پادشاهان پادشاه داوود (1010-970 پیش از میلاد) بودند که اورشلیم را پایتخت اسرائیل قرار داد و سلیمان پسر داوود ( 970-931 پیش از میلاد) که اولین معبد را در اورشلیم بنا به دستور تاناخ (پیمان عتیق) ساختند.

در سال 587 قبل از میلاد، ارتش نبوكدنصر بابلی اورشلیم را تصرف كرد، معبد را ویران كرد و یهودیان را به بابل (عراق امروزی) تبعید كرد.

سال 587 قبل از میلاد نقطه عطفی در تاریخ خاورمیانه هست. از این سال به بعد، امپراتوری های ابرقدرت آن زمانه به ترتیب زیر بر منطقه اداره می شدند:

امپراتوری های بابلی، پارسی، هلنیستی یونان، روم و بیزانس، صلیبیون اسلامی و مسیحی، امپراتوری عثمانی و امپراتوری انگلیس.

امپراتوریهای خارجی که در اسرائیل حکومت می کردند.

دوران ی زمانی امپراطوری رویدادهای مهم
 587 پ.م.  بابلی  تخریب معبد اول
 538-333 قبل از میلاد  پارسی  از بابل و ساخت معبد دوم (520-515 قبل از میلاد).
 333-63 قبل از میلاد  هلنیستی  پیروزی منطقه توسط ارتش اسکندر بزرگ (333 قبل از میلاد). یونانیان به طور کلی به یهودیان اجازه می دادند دولت خود را اداره کنند. اما، در زمانه حکومت پادشاه آنتیوخوس چهارم، معبد هتک حرمت شد. این آشوب مکابی ها را به وجود آورد، آنها یک قانون مستقل ایجاد کردند. رویدادهای مرتبط در طول تعطیلات هانوکا جشن گرفته می شوند.
 63 ECB-313 EC  رومی  ارتش روم به رهبری تیتوس اورشلیم را پیروزی کرد و معبد دوم را در سال 70 م تخریب کرد. سپس یهودیان تبعید و به دیاسپورا پراکنده شدند. در سال 132 ، بار کوخبا شورشگر علیه حکومت روم ترتیب داد ، اما در نبردی در بتار در تپه های یهود کشته شد. پس از آن، رومیان اجتماع یهودیان را از بین بردند ، اورشلیم را به Aelia Capitolina و یهودیه را به عنوان Palaestina تحول دادند تا شناسایی یهودیان با سرزمین اسرائیل را نابود کند (کلمه فلسطین و کلمه عربی Filastin از این نام لاتین نشات گرفته هست). اجتماع یهودی باقی مانده به شهرهای شمالی جلیل نقل مکان کردند. در حدود سال 200 میلادی ، سن hedدرین به Tsippori (Zippori ، Sepphoris) منتقل شد. خاخام Yehuda HaNassi (یهودا شاهزاده)، رئیس Sanhedrin ، قانون شفاهی یهودی، میشنا را تنظیم کرد.
 313-636  روم شرقی
 636-1099  عرب  گنبد سنگ توسط خلیفه عبد الملک در زمین معبد ویران شده یهودیان ساخته شد.
 1099-1291  صلیبی ها صلیبیون پس از درخواست پاپ اوربان دوم از اروپا برای تصرف سرزمین مقدس آمدند و جمعیت غیر مسیحی را قتل عمومی کردند. بعداً ، با مهاجرت یهودیان از اروپا ، اجتماع یهودیان در اورشلیم گسترش یافت.
 1291-1516  مملوک
 1516-1918  عثمانی  در زمانه سلطان سلیمان با جلال (1566-1520) دیوارهای شهر قدیم اورشلیم دوباره ساخته شد. جمعیت اجتماع یهودیان در اورشلیم افزایش یافت.
1917-1948 انگلیسی انگلیس حقوق مردم یهود را برای ایجاد “منزل ملی در فلسطین” به رسمیت شناخت. با این حال، آنها ورود مهاجران یهودی به اسرائیل را حتی پس از جنگ جهانی دوم خیلی محدود کردند. آنها حکم فلسطین را به یک کشور عربی تقسیم کردند که به اردن و اسرائیل تبدیل شده هست.
بیشتر بخوانید:  نحوه نگهداری پرتقال

پس از تبعید توسط رومی ها در سال 70 میلادی ، یهودیان به اروپا و شمال آفریقا مهاجرت کردند. در دیاسپورا (پراکنده در خارج از سرزمین اسرائیل)، آنها زندگی غنی، فرهنگی و اقتصادی ایجاد کردند و به جوامعی که در آن زندگی می کردند کمک زیادی کردند. با این حال، آنها فرهنگ ملی خود را ادامه دادند و دعا کردند که طی قرن ها به اسرائیل برگردند.

در نیمه اول قرن 20 امواج عمده مهاجرت یهودیان از کشورهای عربی و اروپا به اسرائیل وجود داشت. در زمانه حاکمیت انگلیس در فلسطین، مردم یهود مورد خشونت و قتل عمومی زیادی قرار گرفتند که توسط غیر نظامیان عرب یا نیروهای کشورهای عربی همسایه صورت گرفت. در طول جنگ جهانی دوم، رژیم نازی در آلمان حدود 6 میلیون یهودی را نابود کرد و بلا بزرگ هولوکاست را ایجاد کردند.

بیشتر بخوانید:  روش های شستن لباس عروس

در سال 1948، اجتماع یهودیان در اسرائیل به رهبری دیوید بن گوریون دوباره حاکمیت بر سرزمین باستان خود را پابرجا کرد. آگهی استقلال دولت مدرن اسرائیل در روزی که آخرین نیروهای انگلیس، اسرائیل را ترک کردند (14 مه 1948) اعلام شد.

جنگ های اعراب و اسرائیل

یک روز پس از اعلام استقلال دولت اسرائیل ، ارتش پنج کشور عربی، مصر، سوریه، ما وراء النهر، لبنان و عراق، به اسرائیل حمله کردند. این ابتدا جنگ استقلال بود. کشورهای عربی به طور مشترک چهار جنگ پایان عیار علیه اسرائیل انجام داده اند:

جنگ استقلال 1948

 جنگ سینا سال 1956

 جنگ شش روزه 1967

 جنگ یوم کیپور 1973

با وجود برتری عددی ارتش های عربی، اسرائیل هر بار از خود دفاع کرد و پیروز شد. ارتش اسرائیل پس از هر جنگ از بیشتر مناطقی که تصرف کرد عقب نشینی کرد . این در تاریخ جهان بی زمینه هست و نشان دهنده متمایل‌شدن اسرائیل برای آمدن به آرامش هست حتی مانی که با نبرد کردن زندگی خود را به خطر می انداختند.

توجه داشته باشید که عرض اسرائیل با یهودیه و سامره تنها 40 متمایل هست. بنابراین، اسرائیل را می توان در طی دو ساعت رانندگی از ساحل مدیترانه به مرز شرقی در رود اردن گذشتن کرد.

%name مختصری از تاریخ قوم بنی اسرائیل

برای تماشای نقاشی دکتر سمیون ناتلیاشویلی در سایز بزرگ روی تصویر کلیک کنید

این نقاشی دکتر سمیون ناتلیاشویلی جمع آوری مدرن مردم یهود پس از 2000 سال دیاسپورا را به تصویر می کشد.

تصویر میانی تصویر، پیر و مرد جوانی را نشان می دهد که با چادر نماز خواندن و طومار توراتی را می خوانند که قوم یهود را هم‌دل کرده هست. اقبال متن شده Shema Yisrael Adonay Eloheynu Adonay Echad (بشنو ، اسرائیل، خداوند جی ام ماست، خداوند یکتا هست).

ستاره داوود نماد گردهمایی مردم یهود از اقصی نقاط جهان از جمله جورجیا (کشور تولد این هنرمند)، مراکش، روسیه، آمریکا، چین، اتیوپی، اروپا و سایر کشورها هست که در رقص و جشن به یکدیگر پیوسته اند. تصاویر دیگر درون این ستاره نماد صنعت، کشاورزی و نظامی مدرن اسرائیل هست.

تصاویر حاشیه تصویر نمادی از تهدیدهای بزرگی هست که مردم یهود در تبعید با آن روبرو شدند از زمانه مهاجرت از مصر و به دنبال آن رومی ها، اعراب و در اواخر اتاق های گاز هولوکاست در اروپا.

%name مختصری از تاریخ قوم بنی اسرائیل

نماد پرچم اسرائیل و یهودیان

 

منبع: بیتوته

مطلب پیشنهادی

دلایل بوی بد کولر آبی چیست و چگونه میتوان آن را برطرف کرد؟

بوی بد کولر آبی چگونه از بوی بد کولر آبی خلاص شویم؟ به وجود آمدن …